Gå till sidans huvudinnehåll
Konsert

Kammarkonserter i Göteborg

Sångare och musiker bjuder in till mindre konserter med variationsrik repertoar.

  • Längd

    Varierar per konsert

  • Spelas

    13 feb. — 01 maj 2021

  • Scen

    Digitala sändningar, gofilm.se

  • Genre

    Konsert

  • Textad

    Nej

  • Pris

    Gratis

  • Tillgänglighet

Sångare och musiker bjuder in till mindre konserter med variationsrik repertoar.

Under våren 2021 kan du se våra kammarkonserter hemma hos dig, på GOfilm.se. En ny kammarkonsert publiceras (nästan) varje lördag, kl. 12.30.

Kabarésånger med Kerstin Avemo

17 april

Sopranen Kerstin Avemo med pianist Rut Pergament bjuder på glödande kabarésånger signerade Arnold Schönberg – Brettl-Lieder, med en fläkt av Berlin vid förra sekelskiftet.

Operasångerskan Kerstin Avemo är en av Sveriges mest efterfrågade, med kunglig medalj och priser som Svenska Dagbladets Operapris och Tidskriften Operas pris på väggen. På GöteborgsOperan kunde du senast uppleva henne som Mimì i Puccinis La bohème. Hon har även en av huvudrollerna i den nyskrivna operan Mytomania, vars världspremiär i vintras skjutits på framtiden p.g.a. pandemin.

Arnold Schönberg (1874–1951) 
Kabarésånger (Brettl-Lieder)

  • Galathea (Frank Wedekind)  
  • Gigerlette (Otto Julius Bierbaum)  
  • Der genügsame Liebhaber (Hugo Salus)  
  • Einfältiges Lied (Hugo Salus)  
  • Mahnung (Gustav Hochstetter)  
  • Jedem das Seine (Colly)  
  • Seit ich so viele Weiber sah (Emanuel Schikaneder, ur Spiegel von Arcadia) 

Lördag 17 april kl. 12.30. Kan ses t.o.m. 30 april. 

Ses på gofilm.se

Se konserten här

Romantisk skymning 

Den tyske tonsättaren Max Bruch skrev Åtta stycken för klarinett, viola och piano för sin son – då 25 år och nybliven professionell klarinettist – i den romantiska musikens skymningstid. De elegant fullödiga miniatyrerna rymmer lyriska melodier och romantiska harmonier. Det är djupt intensivt, passionerat och intimt. 

Max Bruch (1838–1920)   
Åtta stycken för klarinett, viola och piano, op. 83   

Nr. 1, a-moll: Andante  
Nr. 2, h-moll: Allegro conmoto 
Nr. 3, ciss-moll: Andante conmoto - Andante - Tempo I - Andante 
Nr. 4, d-moll: Allegro agitato 
Nr. 5, f-moll, Rumänsk melodi: Andante - Unpocomeno lento - Tempo I 
Nr. 6, g-moll, Nocturne: Andante con moto - Un pocomeno lento - Tempo I 
Nr. 7, H-dur: Allegro vivace, ma non troppo 
Nr. 8, ess-moll: Moderato    

Medverkande:   

  • Helena Nyman Panofsky, klarinett   
  • Emil Jonasson, viola   
  • Henning Ruhe, piano 

Konserten varar 38 minuter.

Direktsänds lördag 10 april kl. 12.30 på gofilm.se (Kan även ses i efterhand)

Se kammarkonserten här

Mässingstoner

27 mars

Musik från tre århundraden, för brasskvintett och trombonkvartett. 

Den finlandssvenske tonsättaren och klarinettisten Bernhard Crusell (1775–1838) komponerade framförallt verk för blåsinstrument, främst klarinett, men även sånger och orkesterverk. Här får vi höra hans tonspråk i en fin brasskvintett med trumpet, horn, trombon och tuba, i arrangemang av Michael Lind. 

Dorothy Gates, nordirländsk tonsättare och trombonist, är flitigt anlitad som kompositör av kammarmusik för framförallt blåsinstrument. Processions fanfare är komponerad 2012, och Shaken, not stirred 2018. 

Så här säger Thomas Hultén, som arrangerat konsertens sista stycke för trombonkvartett:   

"Sången skrevs 1984 av Martin Nystrom, som trots sitt svenska namn är från Seattle. Texten är från Psalm 42 i Psaltaren, Såsom hjorten törstar efter vattenbäckar så törstar min själ efter Dig, o Gud. Sången har spridit sig över hela världen. Det är en vacker melodi som jag tyckte kunde låta bra för trombonkvartett. Om jag minns rätt så skrev jag arrangemanget till eleverna på ett trombonläger.”


Medverkande

Brasskvintett:

Paul Spjuth, trumpet 
Monika Holst-Olsen, flygelhorn
Ingrid Bakke Karlstedt, horn
Louise Pollock, trombon
Even Evensen, tuba  

Trombonkvartett:

Louise Pollock
Adam Samuelsson
Anders Hellman
Thomas Hultén

Konserten varar ca 25 minuter. 

Direktsänds lördag 27 mars kl. 12.30 på gofilm.se (Kan även ses i efterhand) 

Se kammarkonserten här

Mozarts stråkkvintett nr. 5

20 mars

Njut av en underbar kammarkonsert signerad Mozart: en lekfull och vacker kvintett med musiker ur GöteborgsOperans Orkester.

Mozart skrev sin infallsrika, femte stråkkvintett under sitt näst sista levnadsår. Förtvivlan och livsglädje spelas fram i en spänstig dialog mellan instrumenten. Så här beskriver violinisten Magnus Larsson sin och medmusikernas upplevelse av verket:

”Kvintetten är som en opera i miniatyr, där de olika stämmorna blir personligheter som samtalar, grälar, skrattar och gråter. Som scener ur till exempel Figaros bröllop. 

I den virvlande sista satsen går det att känna en fläkt av Rossini och hans Barberaren i Sevilla.

Stråkkvintetten, som i det här fallet har två altfioler, får en klang som blir lite djupare och mer orkestral än den vanliga stråkkvartetten.”

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791)
Stråkkvintett nr 5 i D-dur, KV 593  

Medverkande:  

Magnus Larsson, violin I  
Mattias Johansson, violin II  
Marjukka Myyrä, viola I  
Martin Cederstrand, viola II  
Lars-Erik Persson, cello 

Se Kammarkonserten här

Ett herr-ans liv!

13 mars.
Operakonsert med GöteborgsOperans solister.

Fredagen den 12 mars har det gått ett år sedan GöteborgsOperans scener stängdes för all publik. Vi saknar er innerligt, och längtar efter att få välkomna er in i salongerna igen.

I denna operakonsert, som direktsänds från Lilla scenen, får du njuta av favoriter ur operorna Tosca, Don Giovanni, Den listiga lilla räven och Mästersångarna i Nürnberg. Så här berättar sopranen Annalena Persson, som satt samman programmet:

”Vi vill uppmärksamma årsdagen av stängningen med ett kammarprogram som speglar dåtid, nutid och framtid. Sådant som vi aldrig fick framföra, sådant som vi har flyttat fram och sådant som vi kommer att spela nästa säsong.

Janáčeks fina opera Den listiga lilla räven skulle vi ha spelat våren 2020. Alla medverkande sångare – och det är många! – hade studerat in sina roller, men vi fick aldrig möjlighet att framföra den. Uppsättningen ställdes in på grund av pandemin. Puccinis opera Tosca skulle fått nypremiär inför publik i höstas, sedan sändas digitalt i januari … Nu är den skjuten på framtiden. Mozarts Don Giovanni kommer vi att spela i en ny uppsättning från Atenoperan, förhoppningsvis redan i vår. Om inte det går, så blir det en av de allra första operorna med publik i början av nästa säsong.

Wagners Mästersångarna i Nürnberg är ett vackert minne. Den är inte aktuell på GöteborgsOperan, det är över tio år sedan vi spelade den, men där finns en monolog om världens galenskap som är ständigt aktuell.”

Medverkande

Annalena Persson, Tomas Lind, Mattias Ermedahl, Åke Zetterström, Anders Lorentzson, Peter Loguin. Vid pianot: Martin Andersson.

Direktsänds lördag 13 mars kl. 12.30. (Kan även ses i efterhand.)

Se Kammarkonserten här

På sångens vingar

6 mars
Romantiska sånger i ny kostym med sopran Mia Karlsson och stråkkvartett.

Sångcykeln ”... oder soll es Tod bedeuten?” är ett möte mellan romantik och (post)modernism. Berlintonsättaren Aribert Reimann har ”uppdaterat” 1800-talsmusik till vår tid genom att arrangera om och binda samman åtta omtyckta sånger (och ett fragment) av Mendelssohn med nya mellanspel, intermezzi.

Så här berättar Mia Karlsson och musikerna i kvartetten:

”Det är underbart att få musicera tillsammans i det här stycket! Det låter så lätt, men kräver att vi är väldigt lyhörda och fångar upp varandras impulser.

Reimann har använt Mendelssohns toner, men kastat om dem och skapat en väldigt speciell klangvärld. Ena stunden är det skirt och drömskt med ljusa klanger, i nästa fartfyllt och konkret. Vi som ska framföra musiken tycker oss tydligt höra galopperande hovar och vinande vindar. Ibland är det trevande – vad är kärlek och vad är död?

Genom att binda samman sångerna med moderna intermezzi har Reimann skapat en helhet. Lyssna gärna efter de små melodisnuttarna ur Mendelssohns sånger i de moderna mellanspelen!”

”… oder soll es Tod bedeuten?” 

Av Felix Mendelssohn Bartholdy (1809–1847) och Aribert Reimann (f. 1936) 

Åtta sånger och ett fragment av Felix Mendelssohn Bartholdy med texter av Heinrich Heine. Bearbetade för sopran och stråkkvartett och sammanbundna med sex intermezzi av Aribert Reimann (1996).

Medverkande

Mia Karlsson, sopran  
Dieter Schöning, violin
Viveca Rydén Mårtensson, violin
Johanna Fridolfsson, viola
Patrik Harryson, cello

Se kammarkonserten här

Fransk elegans

27 feb

Glädjesprudlande kammarmusik som kan pigga upp vilken grådaskig vårvinterdag som helst. Det är vad som bjuds på i denna kammarkonsert med musik för blåsare av två fransoser.

Tonsättaren och konsertpianisten Jean Françaix hade lättsam och elegant musik som specialitet, och skrev – uppmuntrad av självaste Ravel – över 200 verk. Många av hans kammarmusikverk är skrivna för blåsare. Själv beskrev han sin musik som tankens ”stigar genom skog”.

Francis Poulenc var en av de namnkunniga medlemmarna i tonsättargruppen Les Six, som trotsade senromantiken och impressionismen. Hans sextett för piano och blåsare är ett sprittande virtuost stycke med starka känslor. Här ryms humor och sorg, melankoli och satir. Det bär tonsättarens signum och är ömsom rytmiskt och dissonant, ömsom melodiöst och smäktande.

Medverkande

Sabine Daniels (flöjt), Geoffrey Cox (oboe), Helena Nyman Panofsky (klarinett), Philip Foster (horn), Sebastian Wagner (fagott), Henning Ruhe (piano) 

Direktsänds lördag 27 februari kl. 12.30. (Kan även ses i efterhand.)
Konserten varar ca 40 minuter

Se Kammarkonserten här

Uruppförande!

20 feb

Stråkkvartett nr 3 (uruppförande)

”Dynamiska kontraster.” (GP)
”Musiken förflyttar sig på ett flyhänt och obundet vis.” (GP)
”Det som gör intryck är inte minst transparensen i klangbilden.” (GP)
”De fyra kvartettmedlemmarna Yongmei Zhang Gustafsson och Mattias Johansson violin, Martin Cederstrand viola och Jani Fleivik tar väl vara på de dynamiska kontrasterna.” (GP)

GöteborgsOperan har äran att uruppföra ett nytt kammarmusikstycke av den Göteborgsbaserade tonsättaren Lei Feng Johansson. Stråkkvartett nr. 3 tillägnas pandemins vårdpersonal. Så här säger tonsättaren själv:

”Jag komponerade detta stycke förra året, under pandemin, och hörde mycket om hur sjukvården jobbar stenhårt. Stycket är tillägnat alla vita änglar som arbetar i vården. Stycket börjar med en enkel kinesisk folkmelodi. Den utvecklas mer och mer och fylls med rika klanger och intensiva rytmer. Avslutningsvis kommer musiken till höga, ljusa toner som beskriver själen i himlen.”

Lei Feng Johanssons musik grundar sig i västerländsk samtidsmusik med inslag av kinesisk folkmusik. Hon har komponerat för allt från soloinstrument till orkesterstycken och hennes musik har framförts i såväl Asien som Europa.

Cymbeline

”Få toner, små klanger, en skärpt närvaro.”
”Påfallande lyhört spelat.” (GP)

Amerikansk-brittiske tonsättaren David Bruces Cymbeline för mandolin och stråkkvartett är en hyllning till den keltiske solguden. Under kammarkonserten får du höra de båda yttersatserna, som beskrivs så här av Göran Österberg som spelar mandolin i konserten:

”Första satsens början och sista satsens slut låter lika - de första och sista solstrålarna. I första satsens början hörs den vibrerande känslan i luften när man ser de första strålarna innan solskivan har visat sig. Hela första satsen är som ett enda långt crescendo tills solen, Cymbeline, helt visar sig.

I den sista satsen spelar de två fiolerna en upprepande, långsam, nedåtfallande skala - solnedgången. I satsen börjar altfiolen med en pizzicato-figur som vandrar runt i alla instrumenten. Här kommer jag själv alltid att tänka på en tickande klocka. Tiden, den obarmhärtiga och ostoppbara mätaren mot slutet av dagen. Det är som en vemodig keltisk blues. Jag kan se en kelt som betraktar solnedgången och ber solens gud att åter stiga och sprida sin värme även nästa dag.”

Direktsänds lördag 20 februari kl. 12.30. (Kan även ses i efterhand.)

Konserten varar ca 25 minuter.

Program

Lei Feng Johansson (f. 1971)

Stråkkvartett nr. 3 (uruppförande)

David Bruce (f. 1970)

ur Cymbeline:
1. Sunrise
3. Sunset

Medverkande

Yongmei Zhang Gustafsson, violin
Mattias Johansson, violin
Martin Cederstrand, viola
Jani Fleivik, violoncell
Göran Österberg, mandolin

Se kammarkonserten här

Poetiska klanger

13 feb

Mezzosopranen Ann-Kristin Jones, Henrik Schaefer på viola och Rut Pergament på piano bjuder in till underskön poesi fångad i vackra toner av bl.a. Richard Strauss, Johannes Brahms och Frank Bridge. Senromantik, gotik, melankoli och naturlyrik från tiden då 1800-talet övergick i 1900-tal. Musik att stanna upp inför, andas med och njuta av.

Direktsänds lördag 13 februari. (Kan även ses i efterhand.)
Sändningen börjar kl. 12.15. Föreställningen börjar kl. 12.30.

Konserten varar ca 30 minuter

Program

Johannes Brahms  (1833-1897)
ur Två sånger op. 91

Gestillte Sehnsucht (Friedrich Rückert) 

Frank Bridge (1879-1941)
Three Songs

Far, far from each other (Matthew Arnold) 
Where is it that our soul doth go? (Heinrich Heine) 
Music when soft voices die (Percy Shelley) 

Charles Martin Loeffler (1861-1935)
ur Quatre Poëmes

Sérénade (Paul Verlaine)

Richard Strauss (1864-1949)
ur Fyra sånger op. 31

Stiller Gang (text Richard Dehmel) 

ur Fyra sånger op. 27 (arr. Henrik Schaefer) 

Morgen! (John Henry Mackay) 

Medverkande

Ann-Kristin Jones, mezzosopran  
Henrik Schaefer, viola  
Rut Pergament, piano 

Se kammarkonserten här