Gå till sidans huvudinnehåll

GöteborgsOperan är ett operahus med professionella och engagerade medarbetare, avancerad teknik och komplex organisation. Vårt arbetssätt är effektivt projektorienterat för genomförande av opera, dans, musikal och konsert, de områden som utgör grunden för vår repertoar. GöteborgsOperan är en personalintensiv arbetsplats med många produktioner på gång samtidigt vilket ger tillfälle till många spännande möten och ett nära samarbete mellan verksamhetens olika avdelningar.

Om rollen

Som biträdande orkesterchef på GöteborgsOperan har du ett delegerat personal- och budgetansvar för orkesterverksamheten, musikertjänster och medarbetare inom orkesterservice. Du rapporterar till administrativ chef Opera/drama och ingår i Opera/dramas ledningsgrupp.

Tillsammans med orkesterchefen, som har uppdraget att stödja det konstnärliga arbetet för orkestern, utgör ni det ledningsteam som kvalitetssäkrar förutsättningarna för orkesterverksamheten som helhet. Du säkerställer att orkesterverksamheten, utöver lokala regler och policys, också efterlever de legala arbetsrättsliga kraven och kollektivavtalsmässiga överenskommelserna som gäller för arbetsplatsen. Du ansvarar för en ändamålsenlig administration och organisation med rutiner för säkerställande av en god arbetsmiljö som stödjer det konstnärliga arbetet. Syftet med uppdraget är att säkerställa orkesterverksamheten så att den planerade repertoaren kan genomföras på högsta konstnärliga nivå.

Biträdande orkesterchef förväntas driva en optimal samplanering tillsammans med orkesterchefen med ansvar för att driva ett förebyggande och systematiskt arbetsmiljöarbete som möjliggör bästa möjliga genomförande av beslutat repertoarval ur arbetsmiljömässigt och ekonomiskt perspektiv. Dina arbetsuppgifter ligger inom områdena verksamhetsplanering, organisation och bemanning samt att du löpande följer upp verksamheten. Du initierar också facklig samverkan för information och hantering av löpande frågor.

Den vi söker

Vi söker dig som har erfarenhet som chef och ledare med mångårig vana från personalintensiv verksamhet med högt ställda krav på kvalitet, prestation och utveckling. Din roll från sådan verksamhet har givit dig god förmåga att organisera, planera, leda och delegera uppgifter samt att leda förändrings- och utvecklingsarbete. Du har dokumenterad god kunskap och erfarenhet inom områden såsom systematiskt arbetsmiljöarbete, facklig samverkan, förhandling och kollektivavtalsfrågor. Till det har du god erfarenhet i arbetsuppgifter inom området för personalrelaterade frågor såsom genomförande olika typer av samtal inklusive medarbetar- och lönesamtal, rekrytering, resurs- och bemanningsplanering, rehabilitering m. m. Har du erfarenhet av arbete inom scenkonst och är genuint intresserad av GöteborgsOperans konstarter är detta meriterande.

För uppdraget krävs att du behärskar svenska och engelska språket både i tal och skrift. I grunden har du en relevant högskoleutbildning med inriktning på ekonomi, organisation och arbetsrätt eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer vara motsvarande. Du har även genomgått någon form av ledarskapsutbildning.

För att lyckas i rollen som biträdande orkesterchef krävs att du är välorganiserad med förmåga att sätta tydlig struktur och planering för ditt ansvarsområde. Har du dessutom genuint intresse för människor, kombinerat med en god kommunikativ förmåga och stimuleras av att arbeta både resultat- och relationsorienterat, har du goda förutsättningar i uppdraget. Du skapar delaktighet genom transparenta och strukturerade arbetsformer och genom att vara närvarande och i dialog med din verksamhet.

Villkor

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med inledande provanställning 6 månader. Kvälls- och helgarbete förekommer. Tillträde 1 januari 2025 eller enligt överenskommelse. Placeringsort Göteborg.

Vi tar endast emot din ansökan via rekryteringssystemet Varbi som du når via länken nedanför. Bifoga cv samt ett personligt brev där du berättar om varför du söker den här tjänsten.

Sista ansökningsdag är 8 september 2024.

GöteborgsOperan eftersträvar en jämn könsfördelning och värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför vår verksamhet. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet och utvecklingsvilja att växa in i vår verksamhet.

Välkommen med din ansökan!

Ansök här

 

Kontakt

För mer information om tjänsten, kontakta:

Administrativ chef Opera/ Drama Lena Vedin Almung
Tfn. 031-10 80 91

Orkesterchef Andreas Lönnqvist
Tfn. 070-643 91 20

Har du frågor om rekryteringsprocessen, kontakta:

HR-specialist Katarina Stark
Tfn. 031-10 80 65

Fackliga representanter:

Wojchiech Chojecki, SYMF
wojchiech.chojecki@opera.se

Leo Stenberg, FSF
tfn. 070-643 91 20