Musikaliskt mÀstarmöte
GöteborgsOperans Orkester Àr en mycket mÄngsidig ensemble. Musikerna spelar opera frÄn olika tidsepoker, de uruppför nutida musik, de spelar musikaler och ger egna konserter. Allt pÄ absoluta toppnivÄ!
Inte lika ofta spelar de pÄ egen hand, i mindre orkester utan dirigent. Det var anledningen till att vi ville göra det hÀr sÄ kallade camerata-projektet. Camerata innebÀr att konsertmÀstaren och övriga stÀmledare utformar den musikaliska tolkningen och att orkestern musicerar tillsammans som en stor kammarensemble. I stÀllet för att följa en dirigent blir det varje musikers ansvar att lyssna och följa. Camerata öppnar ocksÄ upp för alla musikerna att ta egna, musikaliska initiativ.
Till projektet valde vi tre tonsĂ€ttare: Joseph Haydn, Michael Haydn och W.A Mozart â alla verksamma i Ăsterrike under andra halvan av 1700-talet. Vi landade i tre symfonier komponerade Ă„r 1779. Först ut Ă€r Joseph Haydn, eller âPapaâ Haydn som han ibland kallades. Efter lĂ„ng och trogen tjĂ€nst hos furst EsterhĂĄzy var han verksam i Wien dĂ€r han och Mozart utvecklade en ömsesidig beundran. NĂ€r den 24 Ă„r Ă€ldre Joseph Haydn för första gĂ„ngen hörde unge Mozart spela sin egen musik lĂ€r han ha sagt till Mozarts far Leopold att âer sons musik Ă€r den frĂ€msta jag kĂ€nner till.â Och Mozart för sin del tillĂ€gnade Joseph Haydn sex strĂ„kkvartetter.
Michael Haydn, Joseph Haydns yngre bror, ansÄgs vara en större begÄvning Àn sin storebror. Han gjorde ocksÄ en viktig insats som lÀrare, till exempel för Carl Maria von Weber. Mozart lÀrde kÀnna Michael Haydn i Salzburg och beundrade hans musik, men Leopold Mozart menade att Michael Haydns höga alkoholkonsumtion hindrade hans konstnÀrliga karriÀr.
Konserten avslutas med Mozarts sista symfoni i det nÄgot mindre formatet, det vill sÀga utan flöjt, trumpet och puka. HÀr möter vi den mogne Mozart som redan skrivit alla sina violinkonserter, 10 operor och 15 mÀssor (den vÀlkÀnda KröningsmÀssan skrevs ocksÄ 1779).
Vi hoppas att ni ska fÄ stort nöje av denna wienklassiska konsert och av att möta vÄr orkester i ett mindre format.
Andreas Lönnqvist, orkesterchef