Gå till sidans huvudinnehåll

Som ombud vill vi att du:

  • Aktivt sprider information på din arbetsplats, i föreningslivet och i bekantskapskretsen om de upplevelser GöteborgsOperan erbjuder: dels föreställningar, dels möjligheten att gå guidade turer, handla i Operashopen, äta i restaurangen med mera.

  • Säljer minst 40 biljetter per säsong.

  • Lämnar förhandsbesked om dina bokningar två månader före föreställningsdagen.

  • Betalar dina bokade biljetter senast en månad före föreställningsdagen.

Till toppen ↑

Tips till dig som är eller vill bli ombud

1. Använd dina nätverk

I dina nätverk finns säkert gott om personer som är intresserade av kultur och GöteborgsOperans verksamhet.

Förutom att prata med familj och vänner kan du också berätta om GöteborgsOperans verksamhet för grannar, nuvarande och tidigare arbetskamrater, för dem du umgås med i föreningar och klubbar (t ex gymnastikgrupper, bostadsrättsföreningen, kören), på kurser och i församlingen/ kyrkan.

 

2. Kommunicera med dina kunder

Att prata öga mot öga är givetvis det trevligaste, men tyvärr är det inte alltid möjligt. Vid sidan av att slå en signal eller skicka e-post kan du också använda t ex. föreningsblad, intranät, sociala medier eller hemsidor via föreningar och grupper.

 

3. Sälj med hjälp av biljettköpslänk

Perfekt för dig som annonserar digitalt. Erbjud dina kunder att själva kunna köpa sina biljetter till valfritt datum. Du beställer enkelt din länk hos oss, och denna kan du sedan publicera eller dela vidare i ditt nätverk.

 

4. Informera dina kunder

Att skriva om repertoaren på hemsidor och intranät är ett bra sätt sprida information om vår repertoar.

Du kan också göra separata utskick till specifika kunder, där du väljer ut just den uppsättning som du tror passar dem. För att kunna göra det behöver du lära känna dina kunder och deras önskemål.

Vi hjälper dig gärna att välja ut lättillgängliga uppsättningar för de ovana kunderna i dina nätverk.

När du får in beställningar är det trevligt att kunna hjälpa din kund med att exempelvis:

  • boka enstaka biljetter till önskade uppsättningar
  • hitta en favoritplats i salongen
  • berätta om byte och avbokning
  • berätta om de olika priskategorierna och välja ut den som passar kunden bäst

 

5. Konsten att sälja in föreställningar

Slutligen några tips på hur du själv kan lära dig mer om repertoaren. Något som underlättar när du ska sälja in föreställningarna till dina kunder.