Gå till sidans huvudinnehåll

Att vara ombud för GöteborgsOperan är enkelt. Du får information om våra uppsättningar och allt material du behöver för att kunna väcka nyfikenhet och intresse på din arbetsplats eller till nära och kära.

Som ombud vill vi att du ↓
Tips till dig som är eller vill bli ombud
Bilder 2024/2025 ↓
Ombudsförmåner ↓

 

Bli ett ombud

För mer information om att bli ombud, kontakta biljettkassan på tel. 031–13 13 00 eller skicka e-post till gruppbiljetter@opera.se

Letar du efter förmåner för 2023/2024?

Klicka här

Som ombud vill vi att du:

  • Aktivt sprider information på din arbetsplats, i föreningslivet och i bekantskapskretsen om de upplevelser GöteborgsOperan erbjuder: dels föreställningar, dels möjligheten att gå guidade turer, handla i Operashopen, äta i restaurangen med mera.

  • Säljer minst 40 biljetter per säsong.

  • Lämnar förhandsbesked om dina bokningar två månader före föreställningsdagen.

  • Betalar dina bokade biljetter senast en månad före föreställningsdagen.

Till toppen ↑

Tips till dig som är eller vill bli ombud

1. Använd dina nätverk

I dina nätverk finns säkert gott om personer som är intresserade av kultur och GöteborgsOperans verksamhet.

Förutom att prata med familj och vänner kan du också berätta om GöteborgsOperans verksamhet för grannar, nuvarande och tidigare arbetskamrater, för dem du umgås med i föreningar och klubbar (t ex gymnastikgrupper, bostadsrättsföreningen, kören), på kurser och i församlingen/ kyrkan.

 

2. Kommunicera med dina kunder

Att prata öga mot öga är givetvis det trevligaste, men tyvärr är det inte alltid möjligt. Vid sidan av att slå en signal eller skicka e-post kan du också använda följande kanaler:

  • Föreningsblad
  • Intern-tv och intranät på din arbetsplats
  • Personalföreningstidning
  • Sociala medier
  • Hemsidor via föreningar och grupper
  • Komponera ett eget kulturnytt

 

3. Informera dina kunder

Att skriva om repertoaren på hemsidor och intranät är ett bra sätt sprida information om vår repertoar.

Du kan också göra separata utskick till specifika kunder, där du väljer ut just den uppsättning som du tror passar dem. För att kunna göra det behöver du lära känna dina kunder och deras önskemål.

Vi hjälper dig gärna att välja ut lättillgängliga uppsättningar för de ovana kunderna i dina nätverk.

När du får in beställningar är det trevligt att kunna hjälpa din kund med att exempelvis:

  • boka enstaka biljetter till önskade uppsättningar
  • hitta en favoritplats i salongen
  • berätta om byte och avbokning
  • berätta om de olika priskategorierna och välja ut den som passar kunden bäst

 

4. Konsten att sälja in föreställningar

Slutligen några tips på hur du själv kan lära dig mer om repertoaren. Något som underlättar när du ska sälja in föreställningarna till dina kunder.

 

Bilder från säsongen 2024–2025

Klicka på länkarna nedanför för att komma till respektive bild. För att spara bilden på din dator kan du antingen högerklicka på bilden och välj ”Spara”, eller trycka CTRL+S på ditt tangentbord. Önskar du bild till någon av våra andra föreställningar? Hör av dig till oss på gruppbiljetter@opera.se.

Liggande bilder

Charlie och chokladfabriken
Carmen
Otello
Madame Butterfly
Peter Grimes
Teaterdirektören & Jolanta
Tosca
12 songs & Sharon Eyal
Dusk to dawn

 

Fyrkantiga bilder

Charlie och chokladfabriken
Carmen
Otello
Madame Butterfly
Peter Grimes
Teaterdirektören & Jolanta
Tosca
12 songs & Sharon Eyal
Dusk to dawn

Till toppen ↑

Ombudsförmåner säsong 2024/2025

Som tack för hjälpen får du som är ombud för GöteborgsOperan flera förmåner. Nya ombud startar alltid på nivå Brons. Förmånerna gäller aktuell säsong och kan inte överföras till kommande säsong.

 

Alla ombud får:

  • Förtur vid biljettsläpp

  • Årlig ombudsträff

  • Möjlighet att, vid inbjudan, se generalrepetitioner

  • Möjlighet att köpa 2 biljetter à 90 kr efter kl. 15 samma dag (i mån av plats)
  • 10 % rabatt på ordinarie vuxenpris till föreställningar på Stora scenen (gäller ej gästspel).

 

Ombud Brons

Du som säljer 40–60 biljetter/säsong får också:

+ 10 st. föreställningsprogram

Ombud Silver

Du som säljer 61–100 biljetter/säsong får också:

+ 15 st. föreställningsprogram
+ Guidad tur för 1 grupp om max 30 personer
+ Värdecheck i Operashopen 200 kr

Ombud Guld

Du som säljer 101 eller fler biljetter/säsong får också:

+ Vid köp av minst 15 biljetter till samma föreställningsdag får du den 16e fri.
+ 30 st. föreställningsprogram
+ Guidad tur för 2 grupper om max 30 personer
+ Värdecheck i Operashopen 400 kr
+ 30 st kaffe & kaka

Till toppen ↑