Gå till sidans huvudinnehåll

Tillgänglighetsredogörelse

GöteborgsOperan AB står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Denna sida beskriver hur opera.se uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga. Se avsnittet Innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?

Om du behöver innehåll från opera.se som inte är tillgängligt för dig kan du meddela oss att du behöver information i alternativt format.

Du kan också skicka e-post till webmaster@opera.se. Svarstiden är normalt 3 arbetsdagar.

Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss brister i tillgänglighet så att vi får veta att problemet finns.

Rapportera brister eller lämna synpunkter här

Kontakta tillsynsmyndigheten

Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.

Anmäl bristande tillgänglighet till Myndigheten för digital förvaltning

Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan. Kända tillgänglighetsbrister åtgärdas löpande.

Innehåll som inte är tillgängligt

Brister gällande texter, bilder, filmer och dokument

  • Det finns bilder på webbplatsen som saknar alternativtext.
  • Det finns pdf-dokument på webbplatsen som inte kan konsekvent navigeras med tangentbord.

Delar med kodningsbrister som försvårar navigering med hjälpmedel

  • Vissa moduler på webbplatsen som består av grupperade länkar omslutade av en DIV-element borde skrivas om som UL- eller OL-listor för att underlätta assisterande teknologier.
  • Tabb-placering flyttas inte vid klick på ankarelänk, utan fortsätter från samma position innan klick, dvs. markören kan kvarstå utanför visningsfönstret, och fönstret sedan hoppar tillbaka vid nästa tabbning.
  • Vissa länkar till externa webbplatser (t.ex. till sociala media-konton i sidfoten) har samma title-attribut men leder till olika adresser, som kan vara svårtolkade.
  • Vissa autogenererade, klickbara element (som biljettköpknappar) bode ha ARIA-attribut som tydligare särskiljer dem från andra liknande element på sidan.
  • Ett par angränsande ankarelänkar leder till samma ställe, och borde slås ihop till en länk.
  • Felstavning av ett formulärelement gör att ARIA-describedby attribut hänvisar till fel ID
  • Vissa rubriker har inkonsekvent ordning.
  • Elementet för att tömma sökfältet på sökresultatssidan har en touch-yta på 20 x 20px. Den ska vara 24 x 24px eller större enligt standarden.

Vår ambition är att ha åtgärdat alla kända tillgänglighetsproblem senast den 20 juni 2026.

Hur vi testat webbplatsen

Löpande kontroller av tillgängligheten på opera.se görs med hjälp av konsulter, intern expertis och automatiska tester.

Webbplatsen publicerades den 23 januari 2021.
Senaste bedömningen gjordes den 27 juni 2025. Läs rapporten här
Redogörelsen uppdaterades den 27 juni 2025.