Dirigenten Alejo Pérez har de senaste åren hyllats för sina framträdanden vid Salzburgfestivalen, Wiener Staatsoper, Semperoper Dresden och Teatro Colón i verk som Faust, Werther, Katja Kabanova, Parsifal, Rosenkavaljeren och Ariadne på Naxos. Säsongen 2024/25 avslutar han trilogin Krig och fred, Lady Macbeth från Mtsensk och nu Khovansjtjina på Grand Théâtre de Genève i samarbete med Calixto Bieito. Han återvänder också till Tokyo Nikikai Opera för en ny produktion av Die Frau ohne Schatten i regi av Peter Konwitschny och till Teatro Municipal de Santiago de Chile för Den flygande holländaren i regi av Marcelo Lombardero. Bland säsongens symfoniska höjdpunkter finns Mahlers åttonde symfoni på Teatro Colón samt en debut med Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino.
Sedan 2019 är Alejo Pérez musikchef vid Flamländska operan. Där har han lett uppsättningar som Pelléas et Mélisande, Lohengrin, Don Carlos, Tristan och Isolde och La clemenza di Tito. Säsongen 2024/25 leder han nyproduktioner av Salome (regi Ersan Mondtag) och Wozzeck (regi Johan Simons), samt konsertanta framföranden av Norma.
Alejo Pérez har gästat flera internationellt renommerade orkestrar, bl.a. Orchestre Philharmonique de Radio France, Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra, Yomiuri Nippon Symphony Orchestra, Philharmonia Orchestra, Orchestre de la Suisse Romande, Seoul Philharmonic Orchestra, Adelaide Symphony Orchestra, SWR Symphonieorchester, NDR Elbphilharmonie Orchester, Gürzenich-Orchester Köln, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Deutsche Kammerphilharmonie Bremen och Ensemble Intercontemporain.
Han har dessutom ett långvarigt samarbete med Stuttgartoperan (Medea, Kärleken till de tre apelsinerna, Werther), Opéra de Lyon (Pelléas et Mélisande, Die Gezeichneten, GerMANIA, Från de dödas hus) och Teatro dell’Opera di Roma (Askungen, äsan, Lulu, Den flammande ängeln). Andra engagemang har fört honom till Lyric Opera of Chicago, Nya nationalteatern i Tokyo, Opéra Bastille samt operahusen i Köln, Frankfurt, Leipzig, Oslo, Warszawa och Bryssel (La Monnaie).
2009-2012 var Pérez musikchef vid Teatro Argentino de La Plata. Från 2010 var han en av huvuddirigenterna vid Teatro Real i Madrid under Gerard Mortiers ledning, och samarbetade med Orquesta Sinfónica de Madrid i konserter och uppsättningar som Rienzi, Don Giovanni, Döden i Venedig, Golijovs Ainadamar och Rihms Die Eroberung von Mexico.
Pérez har studerat komposition, dirigering och piano i Buenos Aires och senare i Karlsruhe för Peter Eötvös. Under sina tidiga år som dirigent assisterade han Eötvös, Michael Gielen och Christoph von Dohnányi vid NDR Elbphilharmonie Orchester. År 2019 tilldelades han Konex Platinum Award för sina konstnärliga insatser – en av de Argentinas främsta utmärkelser.