Jean Chan är utbildad vid Royal Welsh College of Music and Drama, där hon tog en kandidatexamen i scenografi 2008. Därefter arbetade hon som husdesigner inom Royal Shakespeare Companys traineeprogram 2008–2009. År 2009 tilldelades hon Linbury Prize for Stage Design.
Bland hennes scenografiarbeten märks Rise vid Bradford 2025, UK City of Culture, Lost and Found vid Factory International, Manchester, The Meaning of Zong vid Barbican och Bristol Old Vic, Twelfth Night och A Midsummer Night’s Dream vid Shakespeare’s Globe, Reason You Should(n’t) Love Me och The Darkest Part of the Night vid Kiln Theatre, Pinocchio och Garbage King vid Unicorn Theatre, Open Mic vid ETT/Soho Theatre, Wild Goose och Plastic vid Theatre Royal Bath, This Girl Laughs This Girl Cries This Girl Does Nothing vid Stellar Quines, Dick Whittington och Jack and the Beanstalk vid Lyric Hammersmith, Ticking vid Trafalgar Studios, The Witches, James och jättepersikan och The BFG vid Dundee Rep, Jumpy och Hedda Gabler vid The Royal Lyceum, Edinburgh, The Season Ticket vid Pilot Theatre och Northern Stage, Cyrano de Bergerac vid The Royal & Derngate/Northern Stage, samt Petula, Mor Courage, Bordergames och Tonypandemonium vid National Theatre Wales.
Som kostymdesigner har Chan arbetat med produktioner som Becoming Nancy vid Birmingham Rep, Miss Saigon vid Scenekvelder, Oslo, Legally Blonde vid Regent’s Park Open Air Theatre, Knights’ Tale vid Toho Theatre, Japan, The Grinning Man vid Trafalgar Studios/Bristol Old Vic, Aladdin vid Lyric Hammersmith och Lionboy vid Complicite.
Inom opera har hon designat La Calisto vid Longborough Opera Festival.
Som associate designer har hon arbetat med produktioner som Les Liaisons Dangereuses vid Theatre Cocoon, Japan, The James Plays vid National Theatre Scotland och i Storbritannien, Lionboy vid Complicite, Five Guys Named Moe vid Underbelly/Theatre Royal Stratford East och Monsters vid Arcola Theatre.