Tips till dig som är eller vill bli ombud
1. Använd dina nätverk
I dina nätverk finns säkert gott om personer som är intresserade av kultur och GöteborgsOperans verksamhet.
Förutom att prata med familj och vänner kan du också berätta om GöteborgsOperans verksamhet för grannar, nuvarande och tidigare arbetskamrater, för dem du umgås med i föreningar och klubbar (t ex gymnastikgrupper, bostadsrättsföreningen, kören), på kurser och i församlingen/ kyrkan.
2. Kommunicera med dina kunder
Att prata öga mot öga är givetvis det trevligaste, men tyvärr är det inte alltid möjligt. Vid sidan av att slå en signal eller skicka e-post kan du också använda följande kanaler:
- Föreningsblad
- Intern-tv och intranät på din arbetsplats
- Personalföreningstidning
- Sociala medier
- Hemsidor via föreningar och grupper
- Komponera ett eget kulturnytt
3. Informera dina kunder
Att sätta upp GöteborgsOperans fina affischer och reklamblad på anslagstavlor, eller skriva om repertoaren på hemsidor och intranät är ett bra sätt sprida information om vår repertoar.
Du kan också göra separata utskick till specifika kunder, där du väljer ut just den uppsättning som du tror passar dem. För att kunna göra det behöver du lära känna dina kunder och deras önskemål.
Vi hjälper dig gärna att välja ut lättillgängliga uppsättningar för de ovana kunderna i dina nätverk.
När du får in beställningar är det trevligt att kunna hjälpa din kund med att exempelvis:
- boka enstaka biljetter till önskade uppsättningar
- hitta en favoritplats i salongen
- berätta om ombokningsskydd
- berätta om de olika priskategorierna och välja ut den som passar kunden bäst
4. Konsten att sälja in föreställningar
Slutligen några tips på hur du själv kan lära dig mer om repertoaren. Något som underlättar när du ska sälja in föreställningarna till dina kunder.