Gå till sidans huvudinnehåll

GöteborgsOperans ombud betyder oerhört mycket för oss. Vi vet att våra ombud tycker lika mycket om opera, dans, musikal och konsert som vi gör. Tack vare ombudens engagemang får fler chans att upptäcka scenkonstens förtrollande kraft.

Ombuden sprider information i fikarum, grupper och bland vänner - ger dem den där lilla extra knuffen som gör att ett besök på Operan verkligen blir av. Genom ombuden når vi människor som vi kanske inte skulle kunna nå annars.

Att vara ombud för GöteborgsOperan är enkelt. Du får information om våra uppsättningar och allt material du behöver för att kunna väcka nyfikenhet och intresse på din arbetsplats eller till nära och kära. Du får också förslag på aktiviteter att göra i samband med besöket hos oss, t. ex. guidad tur, introduktion och restaurangbesök.

Vill du veta mer?

För mer information om att bli ombud, kontakta biljettkassan på tel. 031–13 13 00 eller skicka e-post till gruppbiljetter@opera.se

Dina förmåner som ombud

Som tack för hjälpen får du som är ombud för GöteborgsOperan flera förmåner. Nya ombud startar alltid på nivå Brons. Förmånerna gäller aktuell säsong och kan inte överföras till kommande säsong.

Ombud Brons (du som säljer 40–60 biljetter/säsong)

  • Förtur vid biljettsläpp

  • Årlig ombudsträff

  • Möjlighet att, vid inbjudan, se generalrepetitioner

  • Vid köp av minst 15 biljetter till samma föreställningsdag får du den 16e fri.

  • Möjlighet att köpa 2 biljetter à 60 kr efter kl. 15 samma dag (i mån av plats)

  • Grupprabatt*: 10 % rabatt på ordinarie vuxenpris vid köp av minst 15 biljetter till samma föreställning på Stora scenen.

  • 10 st föreställningsprogram

Ombud Silver (du som säljer 61–100 biljetter/säsong)

  • Förtur vid biljettsläpp

  • Årlig ombudsträff

  • Möjlighet att, vid inbjudan, se generalrepetitioner

  • Vid köp av minst 15 biljetter till samma föreställningsdag får du den 16e fri.

  • Möjlighet att köpa 2 biljetter à 60 kr efter kl. 15 samma dag (i mån av plats)

  • Grupprabatt*: 10 % rabatt på ordinarie vuxenpris vid köp av minst 15 biljetter till samma föreställning på Stora scenen.

  • 15 st föreställningsprogram

  • Guidad tur för 1 grupp om max 30 personer

  • Värdecheck i Operashopen 200 kr

Ombud Guld (du som säljer 101 eller fler biljetter/säsong)

  • Förtur vid biljettsläpp

  • Årlig ombudsträff

  • Möjlighet att, vid inbjudan, se generalrepetitioner

  • Vid köp av minst 15 biljetter till samma föreställningsdag får du den 16e fri.

  • Möjlighet att köpa 2 biljetter à 60 kr efter kl. 15 samma dag (i mån av plats)

  • Grupprabatt*: 10 % rabatt på ordinarie vuxenpris vid köp av minst 15 biljetter till samma föreställning på Stora scenen.

  • 20 st föreställningsprogram

  • Guidad tur för 2 grupper om max 30 personer

  • Värdecheck i Operashopen 400 kr

  • 20 st kaffe & kaka

  • Egen introduktion för 1 grupp om max 40 personer

* Grupprabatt gäller föreställningar fr.o.m. 1 februari 2021.

 

Som ombud vill vi att du:

  • Aktivt sprider information på din arbetsplats, i föreningslivet och i bekantskapskretsen om de upplevelser GöteborgsOperan erbjuder: dels föreställningar, dels möjligheten att gå guidade turer, handla i Operashopen, äta i restaurangen med mera.

  • Säljer minst 40 biljetter per säsong.

  • Lämnar förhandsbesked om dina bokningar två månader före föreställningsdagen.

  • Betalar dina bokade biljetter senast en månad före föreställningsdagen.

 

Tips till dig som är eller vill bli ombud

1. Använd dina nätverk

I dina nätverk finns säkert gott om personer som är intresserade av kultur och GöteborgsOperans verksamhet.

Förutom att prata med familj och vänner kan du också berätta om GöteborgsOperans verksamhet för grannar, nuvarande och tidigare arbetskamrater, för dem du umgås med i föreningar och klubbar (t ex gymnastikgrupper, bostadsrättsföreningen, kören), på kurser och i församlingen/ kyrkan.

2. Kommunicera med dina kunder

Att prata öga mot öga är givetvis det trevligaste, men tyvärr är det inte alltid möjligt. Vid sidan av att slå en signal eller skicka e-post kan du också använda följande kanaler:

  • Föreningsblad
  • Intern-tv och intranät på din arbetsplats
  • Personalföreningstidning
  • Sociala medier
  • Hemsidor via föreningar och grupper
  • Komponera ett eget kulturnytt

3. Informera dina kunder

Att skriva om repertoaren på hemsidor och intranät är ett bra sätt sprida information om vår repertoar.

Du kan också göra separata utskick till specifika kunder, där du väljer ut just den uppsättning som du tror passar dem. För att kunna göra det behöver du lära känna dina kunder och deras önskemål.

Vi hjälper dig gärna att välja ut lättillgängliga uppsättningar för de ovana kunderna i dina nätverk.

När du får in beställningar är det trevligt att kunna hjälpa din kund med att exempelvis:

  • boka enstaka biljetter till önskade uppsättningar
  • hitta en favoritplats i salongen
  • berätta om byte och avbokning
  • berätta om de olika priskategorierna och välja ut den som passar kunden bäst

4. Konsten att sälja in föreställningar

Slutligen några tips på hur du själv kan lära dig mer om repertoaren. Något som underlättar när du ska sälja in föreställningarna till dina kunder.