Gå till sidans huvudinnehåll

Bli ett ombud!

Tycker du om opera, dans och musikal? Då blir du ett bra ombud för GöteborgsOperan! GöteborgsOperans ombud betyder oerhört mycket för oss. Vi vet att våra ombud tycker lika mycket om opera, dans, musikal och konsert som vi gör. Tack vare ombudens engagemang får fler chans att upptäcka scenkonstens förtrollande kraft.

Ombuden sprider information i fikarum, grupper och bland vänner - ger dem den där lilla extra knuffen som gör att ett besök på Operan verkligen blir av. Genom ombuden når vi människor som vi kanske inte skulle kunna nå annars.

Att vara ombud för GöteborgsOperan är enkelt. Du får information om våra uppsättningar och allt material du behöver för att kunna väcka nyfikenhet och intresse på din arbetsplats eller till nära och kära. Du får också förslag på aktiviteter att göra i samband med besöket hos oss, t. ex. guidad tur, introduktion och restaurangbesök.

För mer information om att bli ombud, kontakta biljettkassan på tel. 031–13 13 00 eller skicka e-post till gruppbiljetter@opera.se

Tips till dig som är eller vill bli ombud

1. Använd dina nätverk

I dina nätverk finns säkert gott om personer som är intresserade av kultur och GöteborgsOperans verksamhet.

Förutom att prata med familj och vänner kan du också berätta om GöteborgsOperans verksamhet för grannar, nuvarande och tidigare arbetskamrater, för dem du umgås med i föreningar och klubbar (t ex gymnastikgrupper, bostadsrättsföreningen, kören), på kurser och i församlingen/ kyrkan.

2. Kommunicera med dina kunder

Att prata öga mot öga är givetvis det trevligaste, men tyvärr är det inte alltid möjligt. Vid sidan av att slå en signal eller skicka e-post kan du också använda följande kanaler:

  • Föreningsblad

  • Intern-tv och intranät på din arbetsplats

  • Personalföreningstidning

  • Facebook

  • Hemsidor via föreningar och grupper

  • Komponera ett eget kulturnytt

3. Informera dina kunder

Att sätta upp GöteborgsOperans fina affischer och reklamblad på anslagstavlor, eller skriva om repertoaren på hemsidor och intranät är ett bra sätt sprida information om vår repertoar.

Du kan också göra separata utskick till specifika kunder, där du väljer ut just den uppsättning som du tror passar dem. För att kunna göra det behöver du lära känna dina kunder och deras önskemål.

Vi hjälper dig gärna att välja ut lättillgängliga uppsättningar för de ovana kunderna i dina nätverk.

När du får in beställningar är det trevligt att kunna hjälpa din kund med att exempelvis:

  • boka enstaka biljetter till önskade uppsättningar

  • hitta en favoritplats i salongen

  • berätta om ombokningsskydd

  • berätta om de olika priskategorierna och välja ut den som passar kunden bäst

4. Konsten att sälja in föreställningar

Slutligen några tips på hur du själv kan lära dig mer om repertoaren. Något som underlättar när du ska sälja in föreställningarna till dina kunder.

  • På opera.se finns information och inspiration om alla våra uppsättningar. Här kan du titta, lyssna och läsa mer om allt vi gör.

  • Ta del av våra utskick! Prenumerera på vårt nyhetsbrev, som ger kortfattad och aktuell information.

  • Besök våra ombudsträffar, och de samtal vi arrangerar inför nya uppsättningar. Här får du djupare kunskap om de olika verken och uppsättningarna.

  • Gå en guidad tur bakom kulisserna.

  • Botanisera i vår Operashop och lyssna in dig på musiken.

  • Läs recensioner. Premiärer på Stora scenen recenseras i medier som Göteborgs-Posten, Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Borås Tidning, Bohusläningen, Expressen, Aftonbladet och Sveriges radio.

  • Utnyttja specialerbjudanden

  • Prata med GöteborgsOperans personal. Vi är här för att hjälpa dig!