Den åländska sopranen Sofie Asplund gick ut Operahögskolan i Stockholm 2013. På GöteborgsOperan har hon sedan debuten 2014 sjungit roller som Susanna i Figaros bröllop, Zerbinetta i Ariadne på Naxos, Musetta i La Bohème, Skogsfågeln i Siegfried, Greta i Hans och Greta, Gilda i Rigoletto samt Första tjänarinna i en konsertant version av Strauss Daphne, en roll hon också gjort på operahusen i Basel och Hamburg. På GöteborgsOperan har Asplund även sjungit musikalrollerna Maria i West side story och Christine Daeé i The Phantom of the Opera, en roll hon också har gjort på Finlands nationalopera. 2019 var Sofie Asplund solist på Nobelprisutdelningen på Konserthuset i Stockholm och säsongen 2019/2020 debuterade hon på Den Norske Opera i rollen som Gilda. 2019 rolldebuterade hon även som Anne TrueLove i Rucklarens väg med Münchner Philharmoniker tillsammans med Barbara Hannigans ’Equilibrium Young Artists, med föreställningar i München samt på Europaturné med Ludwig Orchestra till bland annat Concertgebouw i Amsterdam, Philharmonie de Paris, och Elbphilharmonie i Hamburg.
Bland övriga roller kan nämnas Constance i Karmelitsystrarna, Zerlina i Don Giovanni och Oscar i Maskeradbalen på Kungliga Operan, Sophie i Rosenkavaljeren på Malmö Opera, Titania i En midsommarnattsdröm och Räven i Den listiga lilla räven på Läckö Slott, Carolina i Il matrimonio segreto på Drottningholms Slottsteater, Lydia i Stolthet och fördom på Vadstena Akademien och Blondchen i Enleveringen ur Seraljen i Opera Warbergs första produktion. Hon har också sjungit Eurydice i Orfeus i underjorden av Offenbach och Kunigunda i Bernsteins Candide i sceniska konserter samt framträtt med Loa Falkman i Loa på Drottningholm.
Sofie Asplund är ofta anlitad som konsertsångerska och har bland annat framträtt på Göteborgs konserthus, Malmö Live, Stockholms konserthus och Berwaldhallen. På repertoaren återfinns verk som Brahms Requiem, Mozarts c-moll mässa samt Brittens Les Illuminations, ett verk hon spelat in och gett ut på skiva 2021. Hon har sjungit Bachs Johannespassionen och Matteuspassionen, Skapelsen av Haydn, Orffs Carmina Burana samt Förklädd Gud av Lars-Erik Larsson.
År 2018 belönades Sofie Asplund med Sten A Olssons kulturstipendium och utsågs till vinnare av Hjördis Schymberg-tävlingen. Hon är Anders Wall- och Birgit Nilsson-stipendiat och har mottagit stipendier från bland andra Kungliga Musikaliska Akademien, Drottningholmsteaterns vänner, Gehrmans musikförlag och Kungliga Operan.