★★★★ (Opera Now)
”Åk till Göteborg! Upplev Verdisång av högsta karat.” (Tidskriften Opera)
”Orkestern lyser starkt.” (DN)
”Körerna imponerar och orkestern är makalös” (GP)
”Ett mycket fint sångarlag” (SvD)
”Fullkomligt bländande orkesterspel.” (Tidskriften Opera)
”En slitstark berättelse om toxisk maskulinitet och psykologisk terror” (SvD)
”Ren njutning.” (Scenkonstguiden)
”Berör på djupet.” (Borås Tidning)
”När besökaren lämnar Göteborgsoperan efter att ha sett uppsättningen av ’Otello’, lämnar man med hjärtat fullt av musikalisk tillfredsställelse, och hjärnan matad med tankar.” (Scenkonstguiden)
Otello har varit hatad i hela sitt liv. Ingen, allra minst han själv, förväntade sig att han skulle nå maktens topp. Men nu är han där. Hans erfarenheter får honom att svara med raseri när någonting rubbar honom. Han är sin egen värsta fiende – och ett lätt offer för den bittre Jago som vill störta honom.
Otello och hans hustru Desdemona är beroende av varandra. Han behöver hennes bekräftelse och hon, som levt hela sitt liv i våldets skugga, attraheras av hans farlighet och vill rädda honom. Jago lurar Otello att den oskyldiga Desdemona är otrogen, och när svartsjukan väl slagit klorna i Otello blir den snart till paranoid besatthet.
Den internationellt hyllade hovsångaren Michael Weinius debuterar i en av sina drömroller, Otello. Desdemona sjungs av prisbelönta Julia Sporsén, vars gestaltningar beskrivs som både urstarka och sagolika. Danske Jens Søndergaard gestaltar den onde Jago. I två föreställningar sjungs Otello av Tomas Lind och Desdemona av Carolina Sandgren. Körens sextio operasångare gestaltar det dömande, sönderslitande samhället.
Bakom uppsättningen står mångfaldigt prisbelönte regissören Rafael R. Villalobos och scenografen Emanuele Sinisi. Deras Otello utspelar sig på en isolerad plats, där både omgivningen och människorna långsamt bryts ner.
Verdis Otello är baserad på Shakespeares tragedi; en mastodontopera som nu äntligen spelas i Göteborg för första gången på 55 år. Verdi trycker oss tillbaka i stolen redan i första takten. Där sitter vi sedan fjättrade tills Desdemona och Otello drar sina sista andetag i fjärde akten. Den obevekliga musiken dirigeras av italienaren Vincenzo Milletarì.
Ingår i firandet av GöteborgsOperan 30 år.