Gå till sidans huvudinnehåll

Agnès López-Río

Dramaturg

Agnès López-Río (València, 1977) är professor i musik och scenkonst samt disputerad i humaniora, konst och forskning. Hennes bakgrund som dansare och omfattande sceniska karriär, i kombination med akademisk sakkunskap, präglar hennes arbete med tillämpad dramaturgi, där teori, forskning och scenisk praktik vävs samman i en ständig dialog mellan tanke och gestaltning.

Sedan 2002 har hon varit verksam som dansare i kompanier i Tyskland, Nederländerna, Storbritannien och Spanien, bland annat vid Studios Wayne McGregor. Mellan 2011 och 2019 var hon knuten till Compañía Nacional de Danza (Spanien) under ledning av José Carlos Martínez. Hennes repertoar omfattar verk av bland andra Mats Ek, Jiří Kylián, Johan Inger, Ohad Naharin, William Forsythe och Jérôme Bel.

Som dramaturg och konstnärlig rådgivare har hon samarbetat med danskompanier som Full Time Dance Company/Fabian Thomé, Labotilar/Ángel Martínez och Vito Giota, Up-a-three, Dovydas Strimaitis samt flamencokonstnären Florencia de la Oz, där hon bidragit med sin vision till sceniskt skapande och tillämpad dramaturgi. Andra uppmärksammade projekt inkluderar Las criadas (Teatro Español de Madrid), utställningen La bailarina del futuro (Espacio Fundación Telefónica), dokumentärserien ¿Qué miras? (CaixaForum + PhotoEspaña) samt framtagandet av visuellt material till Spaniens paviljong vid Expo 2025 i Osaka tillsammans med Cynthia D’Agostino. Hon har även publicerat artiklar i Dramática (Centro Dramático Nacional) och Anales de la Historia del Arte.

Hon samarbetar löpande med det konstnärliga kollektivet Kor’sia som dramaturg, där hon medverkar i idé- och utvecklingsarbete för nya produktioner – Igra (2021), Mont Ventoux (2023), Simulacro (2025) med flera – samt internationella beställningsverk såsom Kafka (Staatstheater Wiesbaden, 2024), Dreamers (Netherlands Dans Theater, 2024) och Bronia (Les Ballets de Monte-Carlo, 2025). Kollektivet har tilldelats flera utmärkelser, däribland Concours Chorégraphique de Sens (Frankrike, 2018), Fedora Prize (Opéra National de Paris, 2023), Maxpriset för bästa dansproduktion (2024) samt Time Out Award för bästa produktion (2024).