Gå till sidans huvudinnehåll

Amber Vandenhoeck

Scenograf

Amber Vandenhoeck är en belgisk scenograf baserad i Antwerpen. Hon har studerat In Situ Arts och scenografi vid Kungliga konsthögskolan i Antwerpen och inledde sin professionella karriär 2009 genom ett långvarigt samarbete med danskompaniet Peeping Tom, där hon utvecklade det scenografiska uttrycket för produktioner som A Louer, Vader, Moeder, La Visita och det nya verket Chroniques.

Sedan 2020 arbetar hon med Kor’sia Dance Company och har tillsammans med dem skapat Giselle, Mont Ventoux, Simulacro, Kafka (Wiesbaden) och Bronia (Monaco).

Bland hennes senaste arbete inom opera och teater märks Maria Stuarda (Staatsoper Hamburg, 2025), Griselda (Den Kongelige Opera, Köpenhamn, 2025), Melancholy of Resistance (David Marton, Staatsoper Berlin 2024), Aus dem Leben (Schauspielhaus Hamburg), BOY (Opera Ballet Vlaanderen), L’elisir d’amore och Goud! (Opera Zuid och De Nationale Opera), La voix humaine / L’heure espagnole (Opera Zuid), A Tale of Two Cities (Lost Dog Dance) samt On the Road (Münchner Kammerspiele / David Marton).

Vandenhoeck arbetar med handritade skisser, arkitekturmodeller och digitala verktyg som SketchUp och Photoshop. Hennes praktik inkluderar ofta grafiska tekniker – collage, schablonmålning och screentryck – både som arbetsmetod och sceniskt material. Hennes visuella språk förenar realistiska element med ett drömlikt, associativt bildspråk, förankrat i en stark visuell och konceptuell idé.