Gå till sidans huvudinnehåll

Branislav Jovančević 

kompositör

Branislav Jovančević, från Belgrad, är tonsättare, musikproducent och kulturutövare verksam inom film, teater och experimentell musik. Hans kompositionsstil förenar elektroniska och akustiska uttryck med influenser från traditionella balkanska motiv och samtida ljuddesigntekniker, vilket skapar immersiva och suggestiva ljudlandskap.

Han har skrivit musik till flera filmer, bl.a Toprak ve Kanatlar (2024), Invoked (2022), Without (2022), Everything Ahead (2021) och The Elegy of Laurel (2021). För sin musik till långfilmen Suddenly (2022) tilldelades han priset för Bästa filmmusik vid Türkisches Filmfestival Frankfurt/M. International.

För teatern har han bl.a skrivit musik till Stvaranje čoveka (Atelje 212, Belgrad, 2018) samt komponerat och gjort ljuddesign till Die Neue Internationale (Gessnerallee, Zürich, 2022).

Under artistnamnet Kӣr utforskar Jovančević mötet mellan industriella ljudstrukturer, rituella rytmer och balkansk musikarv – ett projekt som sedan 2016 har släppt musik på skivbolag som Rocket Recordings, Crème Organization, Yerevan Tapes, Disk och Kashual Plastik.

Vid sidan av sitt konstnärliga arbete har han i över ett decennium varit verksam som internationell programläggare. Han är medgrundare till Polja Festival, som idag ingår i den europeiska plattformen SHAPE+, samt till plusplusplus Festival. Han har även kuraterat musikprogram för scener som Drugstore, Dim och Karmakoma i Belgrad. Hans praktik är förankrad i tvärdisciplinära samarbeten och främjar den experimentella musiken som ett rum för utbyte, reflektion och nya kulturella förbindelser.