Anouar Brissel är en autodidakt videokonstnär med en bakgrund i konstnärliga uttryck som teckning och musikkomposition. Idag arbetar han främst med visuell gestaltning för sceniska produktioner.
För operascenen har han skapat videoscenografi till uppsättningar av Gianni Schicchi, Kärleksdrycken och Don Pasquale vid Napa Valley/Maria Manetti Shrem Opera Festival i Kalifornien, i regi av regissören JR Vesperini. I Une autre histoire de Manon, i regi av regissören Claire Manjarrès, framförd vid operahusen i Saint-Étienne, Vichy och Massy, gestaltade Brissels videokonst rollfigurernas fantasier.
Brissel samarbetar regelbundet med illustratören Grégoire Pont och regissören James Bonas i produktioner som Snödrottningen vid Opéra national du Rhin samt Barnet och spökerierna, Señorans visittimme och Der Mond vid Opéra de Lyon. Han har även skapat videodesign till Ariadne på Naxos vid Theater Magdeburg, i samarbete med regissören James Bonas.
Brissels arbetar även inom dans: Vid Grand Théâtre de Genève i återuppsättningen av Ravels Boléro i koreografi av Sidi Larbi Cherkaoui och Damien Jalet, vid National Ballet of Canada i uruppförandet av Emma Bovary, koreograferad av Helen Pickett och i regi av James Bonas, samt vid Deutsche Oper am Rhein i Düsseldorf i baletten A Kiss to the World, koreograferad av Dominique Dumais. Hans senaste produktion var Mary Queen of Scots, i koreografi av Sophie Laplane och regi av James Bonas, för Scottish Ballet vid Edinburgh International Festival.
Hans videokonst har också presenterats vid Royal Albert Hall under BBC Proms 2023 samt vid Musikhuset i Helsingfors i Aurora Orchestras framförande av Våroffer, dirigerad av Nicholas Collon.
Bland kommande projekt finns baletten Lady Macbeth med Nationale Opera och Ballet i Amsterdam, Mary Queen of Scots med Scottish Ballet och The Sorcerer vid Presidio Theatre i San Francisco.

