Den danske scenografen och kostymdesignern Christian Friedländer har skapat scenografi för en mängd produktioner inom teater, opera och balett i Skandinavien, Tyskland, Belgien, Österrike, Schweiz och Frankrike och samarbetat med regissörer och koreografer som Katrine Wiedemann, Anders Paulin, Tue Biering, Bille August, Kasper Holten, Jeremy Weller, Alexander Mørk Eidem, Frank Castorf och David Marton. Med Bobbi Jene Smith har han tidigare samarbetat i Pierre på Det Kongelige Teater, Köpenhamn, PIT på Opera Garnier Paris, Marie et Pierre på Theater Basel och Waiting Places på Betty Nansen teater i Köpenhamn.
1998-1999 var Friedländer husscenograf vid Malmö Stadsteater, och 2004–2007 var han konstnärlig ledare för Turbinehallerne vid Det Kongelige Teater i Köpenhamn. 1998-2013 var han knuten till Det Kongelige Teater, där han i dagsläget har medverkat i 36 produktioner, bl.a. scenografin till Hamlet (regi Mørk Eidem) vid invigningen av Skuespilhuset 2008.
Sedan 2012 har han främst varit verksam vid europeiska teater- och operahus, bl.a. Den Norske Opera i Oslo, Opéra National de Lyon, Schauspielhaus Stuttgart, Münchner Kammerspiele, Volksbühne Berlin, Nationalteatern i Prag, Opernhaus Zürich och Bayerische Staatsoper. Bland hans operaproduktioner märks Trollflöjten och Hans och Greta på Den Norske Opera (regi Alexander Mørk Eidem), samt samarbeten med David Marton vid Opéra National de Lyon (Capriccio, Orfeues och Euridyke, La damnation de Faust, Don Giovanni), Opernhaus Zürich (L’Olimpiade), och Münchner Kammerspiele (Sömngångerskan, Figaros bröllop).
Friedländer har även regelbundet arbetat vid Stockholms stadsteater och andra institutioner i Skandinavien.
Vidare skapade Friedländer Danmarks bidrag på Den Danske Pavillion på Venedigs arktitekturbiennal 2023 med dioramaverket Mermaid Bay.