Tom Weinberger skapar verk som är hybrider mellan teater och dans, gärna med surrealistiska och absurda inslag. Han använder talad text, ljudeffekter och projektioner för att förstärka sina scener, i ett fragmentariskt flöde med glimtar av ironi. En mosaik av skarpa kontraster: starka fysiska uttryck, kärlek, värme, sarkasm och kaos.
Presscitat
”En extrovert, fragmenterad berättelse om att inte låta livet ligga där och vänta på att bli levt.” (Aftonbladet)
”Dansarna lyser med spänst, fokus och engagemang.” (tanz)
”Det rena rörelselandskapet når å sin sida de högsta höjderna.” (tanz)
”Weinberger och dansarna leker otvunget med samtiden, med roller, med oss i publiken. Jag tycker det är genialt.” (Borås Tidning)
”Musikaliskt drivna, uttalat visuella och med ett lika kraftfullt som precist uttryck i minsta rörelse. Och som när de blir våldsamma ändå alltid rymmer ett mått av komplexitet som ger en sorts hopp och värme.” (SvD)
”Ett bångstyrigt verk som leker med sin egen form och som i en postmodernistisk anda refererar direkt till situationen som pågår på scenen genom att lägga lager på lager av nivåer.” (SvD)
Team
KOREOGRAFI, REGI, DRAMATURGI, MANUS Tom Weinberger
KOMPOSITÖR Matan Daskal
SCENOGRAFI, LJUSDESIGN Petri Tuhkanen
KOSTYMDESIGN Bregje van Balen
LJUDDESIGN Jonathan Assarsson
ASSISTERANDE KOREOGRAF Sarah Gordon Butler
Musik
Circle #1 av Matan Daskal
La Malagueña av Ernesto Lecuona, framfört av Los Panchos
Circle #2 av Matan Daskal
Viola da Gamba Suite in D Minor: I. Arpeggiata av Carl Friedrich Abel, framfört av Paolo Pandolfo
La Playa av Trio Mariani
Circle #3 av Matan & Yonatan Daskal
Sarabande (Sol Mineur) av J. S. Bach, framfört av Jordi Savall
Information
Speltid: 50 minuter
Dansare: 12
Världspremiär: 3 november 2023, GöteborgsOperan Stora scenen