Gå till sidans huvudinnehåll

Sharon Eyal & Gai Behar

Koreograf

Sharon Eyal

Sharon Eyal är född i Jerusalem. Hon dansade med Batsheva Dance Company från 1990 till 2008 och började koreografera inom ramen för kompaniets projekt Batsheva Dancers Create. 2003–2004 var Eyal biträdande konstnärlig ledare för Batsheva och 2005–2012 huskoreograf. 2009 började Eyal även kreera för andra danskompanier, bl a Killer Pig (2009) och Corps de Walk (2011) för det norska danskompaniet Carte Blanche, Too Beaucoup (2011) för Hubbard Street Dance Chicago och Plafona (2012) för tyska Tanzcompagnie Oldenburg. 2013 startade Eyal det egna danskompaniet L-E-V tillsammans med långvariga samarbetspartnern Gai Behar. L-E-V’s repertoar består år 2018 av sex kreationer varav den senaste, Love Chapter 2, hade premiär vid Montpellier Dance Festival 2017. Flera av verken är samproduktioner, bl a med Sadler’s Wells i London och Julidans i Amsterdam. Kompaniet har en omfattande internationell turnéverksamhet. Förutom L-E-V kreerar Eyal/ Behar även för andra kompanier; tre verk för Nederland Dance Theatre, Half-Life for Kungliga Baletten och för GöteborgsOperans danskompani har Eyal/ Behar skapat Untitled Black.

2018 gör Eyal en kreation för Sadler's Wells National Youth Dance Company och ett nytt stycke tillsammans med singer-songwritern Keren-Ann, premiär i Israel. Vidare ges de tidigare verken Killer Pig på Rambert London medan Half-Life dansas av Staatsballett Berlin. Eyal har tilldelats många utmärkelser, bland annat Israeliska kulturministeriets pris för unga danskonstnärer 2004 och 2009 års Landau-pris, vidare 12th Belgrade Dance Festival’s Jovan Ćirilov Award och den prestigefulla Fedora Prize, båda 2017.

Gai Behar

Mellan 1999 och 2005 producerade Gai Behar livemusik, konstnärliga undergroundevenemang och ravefester. Denna radikala verksamhet inbegrep bland annat ett ambulerande ljudsystem och rave i övergivna byggnader, källare och parkeringsplatser med liveakter och installationskonst. Vid sidan av detta genomförde Gai mer etablerade klubbarrangemang (Syntechtich, Dark Disco, Night Rox etc.) på ställen som Maxim, Shoken 17 TLV och Deep.

Behar tog initiativ till och producerade det eklektiska arrangemanget Salad på Fetish som lyfte fram vj:s och videokonst och lockade till sig internationellt kända dj:s som Mike Dread, Steve Bicknell, Daze Maxim, DMX Crew m.fl.

Behar var curator och producent för evenemanget Man Without a Shirt som genomfördes två gånger på Tel Aviv-klubben Barzilay och omkringliggande parkeringsplatser. Vid det första evenemanget samarbetade han med Uri Katzenstein. Det andra inkluderade verk av Sharon Eyal, Talya Landa, Ori Lichtik och uruppförandet av Bnei Ha-Ma av Ohad Fishof och Yishai Adar.

Tillsammans med Ori Lichtik spelar Behar i Anna Frank 14 – en akustisk teknoakt vars musik främst bygger på minimalistiska rytmer och melodier – och bildar dessutom Repetè vid sidan av Ori Lichtik och musikern/ljudkonstnären Alex Yunovich.

Sedan 2005 har Gai samarbetat med Sharon Eyal i Bertolina (2006), Makarova Kabisa (2008), Bill och Petrushka (2010), House (2011) och Lost Cause (2012) – alla skapade för Batsheva Dance Company. Sedan 2009 har Gai också tillsammans med Sharon Eyal skapat dansverk för andra danskompanier världen över. Ett urval av deras verk: Killer Pig (2009) och Corps de Walk (2011) för norska Carte Blanche, Too Beaucoup för American Hubbard Street Dance Chicago, Plafona (2012) för Tanzcompagnie Oldenburg.