Gå till sidans huvudinnehåll

Sponsring

Ett sponsorskap tillsammans med GöteborgsOperan handlar om ett nära och långsiktigt samarbete mellan två parter. Det är till fördel för båda och ger mycket i utbyte. Som sponsor av GöteborgsOperan får ditt företags varumärke en unik möjlighet att vidareutvecklas.

Genom att sponsra GöteborgsOperan väljer du att stödja och utveckla ett rikt kulturliv i Göteborg och Västra Götaland – för en konkurrenskraftig region att leva, arbeta och verka i. Vi tror att ni, precis som vi, vill göra skillnad för staden. Läs gärna mer om vårt arbete för barn och unga och för ökad delaktighet.

GöteborgsOperans huvuduppdrag är att ge alla invånare i Västra Götaland tillgång till opera, dans och musikal. Det gör vi för över 300 000 besökare årligen. Du når en attraktiv och köpstark målgrupp och får samtidigt möjlighet att nyttja vårt unika hus som mötesplats för att stärka personliga relationer – såväl externa som interna.

GöteborgsOperan uppfattas av många som den ledande operascenen ur ett nordiskt perspektiv. Vi erbjuder dig en möjlighet att associeras med ett av Sveriges starkaste varumärken inom kultur- och nöjesbranschen.

Sponsorprogrammet engagerar sedan länge ett stort antal västsvenska företag och deras anställda inom bland annat verkstads- och bilindustrin samt bank- och finansvärlden. Nu behöver vi dig också. Låt oss utvecklas tillsammans!

Attraktiv budbärare i en kreativ miljö

Företag som vill sponsra och samarbeta med GöteborgsOperan kan göra det på fyra olika nivåer. Välj mellan att bli huvudsponsor, operasponsor, sponsor eller prova en form som vi kallar Tag Plats. Vi specialutformar och skräddarsyr också olika former av näringslivssamarbeten.

”Kulturen är en attraktiv budbärare och som sponsor får man tillgång till GöteborgsOperans alla resurser i form av konstnärligt utbud och lokaler. Det är en kreativt stimulerande miljö och en fantastisk kanal för företag att exponera sig genom”, säger Johan.

GöteborgsOperans målgrupp är bredare än på många andra kulturinstitutioner. Den unika blandningen av opera, dans och musikal gör GöteborgsOperan till en mötesplats som tilltalar även en yngre publik.

Några av sponsorskapets fördelar:

Det här får man som huvudsponsor, operasponsor och sponsor. Mängden exponering och utrymme beror på vilken nivå som väljs och hur avtalet utformas.

  • Bästa exponering mot en bred, inflytelserik och köpstark målgrupp. Sponsorerna exponeras i vår foajé, i generalprogrammet och i annat tryckt material samt på GöteborgsOperans webbplats.
  • Tillgång till en unik mötesplats där kundaktiviteter och specialarrangemang kan skräddarsys efter önskemål.
  • Möjlighet att stärka kundrelationer genom kultur och nätverka med andra företag i regionen.
  • Intern utveckling och personalvård genom erbjudanden och rabatter till de anställda.
  • Inbjudningar till diverse nätverkskapande aktiviteter, så som årliga festkvällar och ambassadörsträffar.
  • Biljetter till premiärer och förtur vid biljettköp till attraktiva föreställningar.
  • Dessutom är ni med och bidrar till långsiktiga satsningar som bidrar till ökad konkurrenskraft och företagsetableringar i regionen.
  • Samtliga sponsorer får varje år en inbjudan till GöteborgsOperans festkväll. Här samlas representanter från näringsliv, kultur och politik för att mingla, njuta av god mat och dryck och uppleva en specialkomponerad föreställning. För huvud- och operasponsorer arrangeras även en årlig ambassadörsträff där företagens representanter bjuds in.

Tag plats!

Tag Plats är en populär del i vårt sponsorprogram och passar både företag och privatpersoner. För 30 000 kronor om året får ni:

  • Två fria biljetter till fyra premiärer per säsong.
  • Inbjudan till säsongens festkväll - en höjdpunkt för det västsvenska näringslivet. Alla sponsorer träffas och njuter av festprogrammet i salong och foajé.
  • Förtur vid biljettköp till attraktiva föreställningar.
  • Specialerbjudanden under spelsäsongen.
  • Bästa exponering i vår foajé, på vår hemsida och i vårt generalprogram.
  • Guldkort till vår Operabar, en exklusiv mötesplats för sponsorer med gäster.
  • Inbjudan till Temakvällar där ni bjuds på inspirerande möten med scenkonstens mästare.
  • Tidningen Birgit, vår foajétidning med intervjuer och reportage bakom kulisserna.
  • En handgjord modellstol.

Ett enormt stöd från regionen

”Vi har ett stöd som är helt unikt bland landets kulturinstitutioner”, berättar Johan Lind. ”På GöteborgsOperan står sponsringen för tre och en halv procent av intäkterna. Snittet i kulturbranschen ligger på en procent.”

Förklaringen går långt tillbaka. Det är drygt 20 år sedan man började tala om att bygga ett operahus i Göteborg. Såväl kommunens politiker, som regionens företag och den breda allmänheten tog aktiv del i debatten. Dessutom var det många som var villiga att bidra även ekonomiskt. En rad företag och över 6 000 privatpersoner sponsrade till projektet. Många av dem som bidrog inledningsvis är fortfarande, 20 år senare, sponsorer till GöteborgsOperan.

Exponering

  • Antal besökare/ år: Cirka 250 000 pers.
  • Maxpublik per kväll: 1 276 pers.
  • Föreställningar Stora scen/ år: Cirka 200 st.
  • Säsongsprogram: Cirka 100 000 st.
  • Föreställningsprogram: Cirka 300 000 st.

Upptäck mer om operahuset

Hör av dig om du vill diskutera ett sponsorskap

Christina Björklund, vd
Tfn 031-10 80 00
christina.bjorklund@opera.se 

Johan Lind, chef näringslivssamarbete 
Tfn 031-10 80 28
johan.lind@opera.se