Personer
Greve Almaviva är en rik man som är kär i Rosina.
Doktor Bartolo är Rosinas förmyndare. Han vill gifta sig med henne.
Rosina är en ung kvinna som bor hos Bartolo.
Figaro arbetar som barberare. Han hjälper folk med allt möjligt.
Don Basilio är Rosinas sånglärare.
Fiorello är vän med greve Almaviva.
Berta är hushållerska hos Bartolo och Rosina.
Bra att veta
Många tycker att Barberaren i Sevilla är en rolig opera. Ibland händer det mycket på samma gång. Det kan bli lite rörigt, men det kan också vara roligt.
Operan utspelar sig i staden Sevilla i Spanien.
Figaro är barberare. En barberare arbetar med att klippa personers hår och raka deras skägg. Figaro arbetar också med att hjälpa till med allt möjligt.
Doktor Bartolo är Rosinas förmyndare. En förmyndare tar hand om en ung person, istället för föräldrarna.
Greve Almaviva klär ut sig till flera personer. Ibland är han en fattig student som heter Lindoro. Ibland är han en sånglärare som heter Don Alonso. En gång klär han ut sig till en soldat som har druckit för mycket sprit.
Handlingen
Akt 1
Greve Almaviva är kär i Rosina.
Rosina bor hos Doktor Bartolo. Han är hennes förmyndare. Ändå vill han gifta sig med henne.
Greve Almaviva sjunger för Rosina utanför hennes hus. Han vill att hon ska bli kär i honom.
Figaro kommer. Han ska försöka göra så att Rosina blir kär i greve Almaviva. Men greve Almaviva vill att Rosina ska bli kär i honom för den han är. Han vill inte att hon ska gifta sig med honom för att han är en rik greve. Almaviva klär ut sig till en fattig student som heter Lindoro. Rosina blir väldigt kär i Lindoro.
Doktor Bartolo vill gifta sig med Rosina. Han pratar med Don Basilio som är Rosinas sånglärare. Don Basilio säger att de ska sprida elaka rykten om Greve Almaviva så att Rosina inte blir kär i honom.
Figaro berättar för Rosina att Bartolo vill gifta sig med henne. Figaro säger att Rosina ska skriva ett brev till Lindoro.
Doktor Bartolo är misstänksam, svartsjuk och arg.
Greve Almaviva/Lindoro klär ut sig till en full soldat och går hem till Barotolo och Rosina. Rosina känner igen Lindoro.
Don Basilio kommer dit och vill undervisa Rosina i sång. Figaro kommer också. Berta är hushållerska och bor också hos Bartolo. Hon är nyfiken.
Nu blir det ganska rörigt och mycket händer. Stadens vakter kommer.
Akt 2
Greve Almaviva klär ut sig igen. Den här gången till en sånglärare som heter Don Alonso. Han går till Doktor Bartolos hus. Don Alonso, som ju är greve Almaviva, säger att Don Basilio är sjuk.
Bartolo är misstänksam. Don Alonso visar brevet som Rosina har skickat till Lindoro (som egentligen är greve Almaviva). Don Alonso säger att han har hittat brevet hos greve Almaviva. Doktor Bartolo tycker att det bra att Don Alonso berättar allt för honom. Men egentligen ljuger Don Alonso – han är ju greve Almaviva.
Rosina och Lindoro (som är Almaviva, som har klätt ut sig till Don Alonso) har sånglektion. De passar på att bestämma hur de ska rymma. Figaro rakar Bartolo undertiden. Don Basilio kommer. Det är inte bra – de har ju sagt till Bartolo att Don Basilio är sjuk. Man övertalar Don Basilio att han är sjuk på riktigt.
Bartolo förstår att Don Alonso är en utklädd person. Han blir väldigt arg. Bartolo visar brevet för Rosina. Hon tror att Lindoro har svikit henne.
Berta funderar över kärlek och att bli gammal.
Figaro och greve Almaviva kommer. De ska hjälpa Rosina att rymma. Rosina förstår att Lindoro och greve Almaviva är samma person.
Don Basilio kommer. Han har med sig en person som ska viga Rosina och Bartolo. Men istället blir det så att Rosina och greve Almaviva gifter sig!

