Gå till sidans huvudinnehåll

Tosca — lättläst handling

Vi vill att alla ska ha möjlighet att läsa vad som händer i våra operor. Därför har vi skrivit lättlästa handlingar.

Tillbaka till uppsättningen

Bakgrund

Operan Tosca utspelar sig i Rom som är Italiens huvudstad. Året är 1800. I många år har Österrike bestämt i norra Italien. Men nu krigar Frankrikes kejsare Napoleon med Österrike. Många som bor i norra Italien hejar på Napoleon. De som bestämmer i Italien håller på Österrike. De fängslar och dödar de som håller på Napoleon.

Personer

Angelotti – en man som har suttit i fängelse. Han hejar på Napoleon.

Attavanti – Angelottis syster

Mario Cavaradossi – en konstnär. I operan kallas han oftast för Cavaradossi.

Sakristanen – en man som arbetar i kyrkan

Floria Tosca – en berömd sångerska. I operan kallas hon oftast för Tosca.

Scarpia – en ond polischef

Spoletta – polis som lyder Scarpia

Sciaronne – polis som lyder Scarpia

 

Bra att veta

Castel Sant’ Angelo är ett fängelse.

Sant’ Andrea della Valle är en kyrka.

En sakristan är en man som arbetar i den katolska kyrkan.

En förrädare är en person som sviker någon eller något som man trodde att de höll på.

 

Handlingen

Akt 1

Operan börjar i en kyrka som heter Sant’ Andrea della Valle.

En man som heter Angelotti har rymt från fängelset Castel Sant’ Angelo. Han gömmer sig i kyrkan. Hans syster Attavanti hjälper honom.

Sakristanen som arbetar i kyrkan gnäller över allt slit.

Mario Cavaradossi är konstnär. Han har sett en vacker kvinna i kyrkan. Kvinnan är Attavanti. Nu målar han en tavla med hennes ansikte. Men Mario älskar Floria Tosca. Hon är en känd sångerska.

Sakristanen lämnar kyrkan. Angelotti kommer fram från sitt gömställe. Mario och Angelotti är vänner. Mario vill hjälpa Angelotti. Angelotti berättar att polischefen Scarpia satte honom i fängelse.

Floria Tosca kommer till kyrkan. Angelotti gömmer sig igen.

Tosca hörde att Mario talade med någon. Hon tror att det var en kvinna och hon blir svartsjuk. Tosca ser tavlan som Mario målar. Tavlan föreställer en vacker kvinna. Tosca blir arg. Men Mario säger att han bara älskar Tosca. De bestämmer att Tosca ska komma hem till Mario på kvällen. Tosca går.

Mario hjälper Angelotti att planera hur han ska fly från Scarpia. De bestämmer att Angelotti ska klä ut sig till kvinna. Sen ska han gömma sig hemma hos Mario.

Då hörs ett kanonskott från fängelset. Man har upptäckt att Angelotti har rymt!

Sakristanen ljuger och säger Österrike har vunnit kriget. Det ska man fira med att Tosca ska sjunga.

Polischefen Scarpia och hans män letar efter Angelotti. De upptäcker att Mario hjälper Angelotti. Scarpia får tag i Attavantis solfjäder. Han tänker använda den för att göra Tosca svartsjuk.

Tosca åker hem till Mario. Hon tror att han älskar en annan kvinna. Scarpia är besatt av Tosca. Han säger till polisen Spoletta att följa efter Tosca. Scarpia vill också få fast Angelotti.

Det blir gudstjänst i kyrkan.

PAUS

 

Akt 2

Andra akten börjar hemma hos Scarpia. Man hör Tosca sjunga.

Spoletta har inte hittat Angelotti hemma hos Mario, men Scarpias män har fångat Mario. Kören och Tosca sjunger. Scarpia förhör Mario. Scarpia vill veta var Angelotti är, men Mario är tyst.

Tosca kommer. Scarpia bestämmer att man ska tortera Mario. När Tosca hör att Mario har ont, berättar hon var Angelotti gömmer sig.

Man får reda på att Österrike har förlorat kriget. Mario sjunger om frihet. Men Scarpia säger att Mario är en förrädare. Scarpia arresterar Mario. Mario ska avrättas nästa morgon.

Scarpia säger till Tosca att om hon ligger med honom, ska han inte avrätta Mario.

Spoletta kommer. Han berättar att Angelotti har begått självmord.

Tosca går med på att ligga med Scarpia. Scarpia ljuger för Tosca. Han säger att hans män bara ska låtsas döda Mario. Scarpia skriver också ett brev som talar om att Tosca och Mario är fria.

Plötsligt får Tosca syn på en kniv på Scarpias skrivbord. Hon dödar Scarpia.

PAUS

 

Akt 3

Akt 3 utspelar sig i fängelset Castel Sant’ Angelo. En herde sjunger och kyrkklockor ringer.

Mario vill skriva ett brev till Tosca innan han dör. Men Tosca kommer och berättar att Scarpia har lovat att Mario inte ska avrättas.

Tosca säger till Mario att han ska låtsas dö när polisen skjuter honom med låtsas-skotten. Men skotten är inte på låtsas. Det är riktiga skott. Mario dör.

Tillbaka till uppsättningen