Miljöarbetet syns i stort som smått: från vilken typ av färg som används i dekorverkstaden till närvarostyrd belysning. Tillsammans letar vi ständigt efter nya områden där miljöarbetet kan bli ännu bättre.

Nibelungens ring
I samband med premiärerna av Wagners Nibelungens ring (2018-2021) belyste vi klimatfrågan i olika kampanjer. Till exempel samlade vi 1200 uttjänta mobiler som vi tog till återvinning. Vi startade också en klimatutmaning där de över 700 deltagarna i genomsnitt lovade att försöka minska sitt klimatavtryck med 29 procent. Sammanlagt lovade de att försöka rädda världen från 1229 ton utsläpp av koldioxidekvivalenter. Det motsvarar 650 000 mils körning i bensinbil.
Hållbar scenkonst – tack vare engagemang från näringsliv, organisationer och medarbetare
Med Nibelungens ring ville vi skapa scenkonst med miljövänligare lösningar och lära oss hur vi kunde göra hållbarhet till en aktiv del i konstnärliga val. Miljöarbetet engagerade flera yrkesgrupper i huset och många medarbetare arbetade hårt för att hitta nya material och arbetsmetoder. I arbetet kom vi i kontakt med organisationer och företag som generöst delade med sig av resurser, kunnande och engagemang.

Intresset för vårt hållbarhetsarbete är stort. Vi har redan delat med oss av vår kunskap lokalt, nationellt och internationellt, bland annat i nätverket Opera Europa och på EUNIC, en konferens som vänder sig till kulturinstitutioner i Europa. Fler studiebesök och förfrågningar väntar framöver.