Gå till sidans huvudinnehåll
En sångsolist står i en rödorange eld-liknande scenografi, sträcker handen ut mot betraktaren och sjunger

Låt oss fira!

Säsongen 2021/2022 går i firandets tecken. Det blir en fullspäckad säsong, knôkad, har jag förstått att ni säger i Göteborg. För när vi väl får öppna dörrarna igen vill vi aldrig stänga dem.

Vi vill fira musiken, scenkonsten och kärleken till opera och vi börjar med några riktiga klassiker. Välkommen Barberaren och Tosca! Men först ut en konsert där önskningar från er, vår kära efterlängtade publik, blir en del av programmet.

När musikalen Kärlek skonar ingen, baserad på Håkan Hellströms låtar, sedan intar Stora scenen firar vi staden, livet och kärleken och vad kan vara bättre än att göra det med musik av Göteborgs egen son.

Därefter avslutar vi den vindlande resan med Wagners mästerverk Nibelungens ring. Vi är oerhört stolta över att ha genomfört Göteborgs allra första Ringcykel. I den sista delen Ragnarök, tar vi oss an gudarnas skymning. Då sjunker världen i aska, för att sedan återuppstå. Hos Wagner är till och med undergången hänförande, hypnotiserande och förkrossande vacker.

Efter Wagner lackar det mot jul och då hoppas vi innerligt på Julglitter och operakaos och förstås en hejdundrande trettondagsaftonsbaluns.

I vinter blir det så äntligen dags för Herr Arnes penningar! Det är svenskt, det är bohuslänskt, det är ruggigt och otäckt när Gösta Nystroems musik möter Selma Lagerlöfs otäcka berättelse om hämnd, gengångare i ett medeltida Marstrand. När vi framförde operan konsertant 2017 var recensenterna lyriska. Nu gör vi den sceniskt och jag kan lova dig, det här vill du inte missa.

Missa inte heller konserten Kvinnors röst, den intima uppsättningen Champagnetårar som kommer Offenbach in på livet eller Boye & Hörberg där längtansfylld poesi ackompanjeras av tidlös musik.

Vi avslutar säsongen som vi började: med en kärleksförklaring till opera, musiken och scenkonsten – det som italienarna gör så bra. Det blir hetta och längtan till Italien: Verdis Rigoletto och Donizettis Viva la mamma.

Välkommen till en fullknôkad säsong med öppna dörrar!

— Henning Ruhe, konstnärlig chef Opera/drama