Gå till sidans huvudinnehåll

Som kommunikatör ska du ansvara för mediekontakter lokalt, nationellt och internationellt samt medverka i PR-arbetet. I arbetet ingår löpande pressarbete såsom intervjukoordinering, mediebearbetning inför och vid premiärer, mediebevakning, delaktighet i kriskommunikation och framtagande av frågor och svar samt diverse informationsfrågor. Du arbetar med både reaktiv och proaktiv mediehantering och det krävs att du är en duktig skribent. Viktigt i tjänsten är att kunna hitta nya och intressanta vinklar att kommunicera.

På GöteborgsOperans kommunikationsavdelning arbetar 2 kommunikatörer, 5 marknadskoordinatorer, 1 AD/grafisk formgivare, 1 webmaster, 1 copywriter, 2 fotografer/filmare, 1 interninformatör och 1 redaktör samt en kommunikationschef.

Huvudsakliga ansvarsområden

  • Löpande press- och mediearbete
  • Mediebevakning, reaktiv och proaktiv mediehantering.
  • Delaktighet i arbete med kriskommunikation
  • Utifrån data/input analysera, följa upp och utveckla arbetet

Erfarenhetskrav

Minst tre års erfarenhet av arbete som kommunikatör, pressansvarig eller liknande.

Utbildningskrav

Eftergymnasial utbildning. Journalisthögskola, medie- och kommunikationsprogram eller motsvarande.

Språkkunskaper

Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift

Egenskaper

Prestigelös, hög integritet, gott omdöme. Kreativ, initiativrik, strukturerad, drivande och noga med deadlines. Löser uppkomna problem flexibelt. Skapa och vårda relationer. Följer samhällsdebatten. Hanterar perioder av högt tempo och arbetsbelastning. Har simultankapacitet. Stor samarbetsförmåga. Bidrar till ett gott arbetsklimat.

Vikariatet omfattar 100% och varar t.o.m. 31 dec 2021 med tillträde snarast. Helg- och kvällsarbete kan förekomma.

Sista ansökningsdag 15 juni 2021.  Urval och intervjuer sker löpande. Vikariatet kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag.

Ansök här