Gå till sidans huvudinnehåll

En resa genom fyra sekel.

Säsongen 2023/2024 gör vi nedslag i fyra hundra års operahistoria: från barockens Platée till den nyskrivna Mytomania.

Det kommer att sjungas på svenska, tyska, franska och italienska. Säsongens kammarkonserter följer historien i kronologisk ordning: från barock till nutid. Vi hoppas att denna variationsrika repertoar gläder er lika mycket som oss. En tematisk tråd slingrar sig genom verken: utanförskap – självvalt eller påtvingat. Dessa berättelser får vi uppleva genom vacker, berörande musik.

I säsongens stora musikal, Wicked av Stephen Schwartz och Winnie Holzman, får vi följa en utsatt persons utveckling till självsäker individ, från de trevande första stegen till stunden när vingarna bär.

I Verdis Nabucco är det geopolitik som tvingar huvudpersonerna att stå utanför sitt folk, sin religion eller familj.

En hyllad stjärnkirurg förpassar sig själv till en plats utanför gemenskapen genom ständiga lögner i Paula af Malmborg Wards och Kerstin Perskis Mytomania. Det blir ett underbart äventyr att med denna urpremiär få utforska vad opera kan vara i dag. Verket visar vår fascination för den som är annorlunda och originell – även om vi inte ställer oss bakom vederbörandes handlingar.

Liknande moraliska betänkligheter väcks i Mozarts fantastiska Don Giovanni där titelrollen väljer att avvika från gängse normer genom att sätta lusten framför allt. Trots – eller kanske på grund av? – sitt avskyvärda beteende är han en fängslande karaktär.

Två ”outsiders” lyser starkt i Wagners Den flygande holländaren: den fördömde holländaren och den unga Senta som förälskar sig i hans mystik. Ingen av dem hör hemma i denna världen, och de hyser ingen önskan att göra det, men hos varandra finner de äntligen hamn.

Det är med glädje vi för första gången på länge presenterar en barockopera: Rameaus Platée, vars titelfigur inget hellre vill än att tillhöra den stora gemenskapen. Istället hånas hon på det allra grymmaste vis.

Säsongen avslutas med en italiensk vår som involverar vår ensemble i två kära återseenden: Puccinis Tosca, vars titelperson vänder samhället ryggen genom att skydda sin älskare, och Donizettis komiska Viva la mamma där huvudpersonen, mamma Agata, är fullkomligt ointresserad av att passa in i någon mall över huvud taget.

På mindre scener ger vi tre fantastiska verk: Schönbergs Pierrot lunaire, Johanna Fridolfssons och Malin Agheds barnopera Sandvargen och Let’s fall in love, en ny musikalisk hyllning till Cole Porter. Även dessa tre, sinsemellan fullständigt olika, verk knyter an till temat utanförskap. Det gör också julshowen En julsaga, där den buttre och bittre Scrooge till slut ansluter till gemenskapen.

Som publik kan vi fundera över vem eller vilka av karaktärerna vi kan – och vill! – identifiera oss med, och hur vi själva skulle bete oss i liknande situationer. Att se på dessa frågeställningar utifrån perspektivet som fyra hundra års musikdramatik ger ska verkligen bli intressant.

Spelårets konserter spänner från Vivaldis Gloria till Bernstein i Från nya världen. Dessutom fortsätter internationella solister att ta över stora scenen i romansserien Grandi voci. Apropå bredd och variation: Självklart fortsätter vi den regionala turnésuccén med Operakväll med musikalpärlor.

Under säsongen satsar vi mycket på att visa scenkonstens magi för barn och unga. Dels genom rena föreställningar som Sandvargen och En julsaga och samarbeten som Tvåornas kör, dels genom deltagarprojekt inom Skapadagar och uppsökande pedagogiska Operan i skolan. Vår önskan och förhoppning är att dagens unga ska engageras lika starkt i scenkonstens magi som du och jag har gjort.

Henning Ruhe, konstnärlig chef Opera/drama