Gå till sidans huvudinnehåll
Opera

Siegfried

Musikdrama i tre akter av Richard Wagner (1813–1883). Text av tonsättaren.

Tredje delen i Wagners epos Nibelungens ring.

  • Spelas

    26 — 31 mars 2021

  • Scen

    Digitala sändningar, gofilm.se

  • Genre

    Opera

  • Språk

    Sjungs på tyska med svensk och engelsk översättning.

  • Pris

    Gratis att se

  • Tillgänglighet

”De sjunger som gudar i lysande digital Wagner”

”Musikaliskt är det guld av högsta karat.”

SvD

"Att man kan se den gratis är en lyx."

"Sångarna imponerar"

DN

”Ta chansen att se detta verk!”

”Ett fenomenalt tillfälle.”

”Befriande Siegfried”

Kulturbloggen Alba

"Daniel Brenna magnifik som Siegfried"

"Ingela Brimberg gör en fantastisk insats som Brünnhilde."

GP

”När det nu blev som det blev, blev det bra.”

”Sångligt är det genomgående bra.”

”Spelas på Göteborgsoperans stora breda scen, men med skicklig kameraarbete blir det intimt.”

Kulturnytt i P1

 

Alla vill åt guldet som ger makt över världen. Men endast den som är utan fruktan kan vinna det.

I den tredje delen av Nibelungens ring gör en ny generation entré: den föräldralöse och orädde ynglingen Siegfried som uppfostrats av nibelungen Mime. Siegfried lyckas laga ett trasigt, gudomligt svärd som hans döde far lämnat efter sig och ger sig iväg för att lära sig vad fruktan är. Två mord och en hjälpsam skogsfågel senare når han fram till klippan där valkyrian Brünnhilde är försänkt i sömn. Är hon redo att vakna till sitt nya liv, bland människor istället för gudar? 

I Siegfried har vi lämnat gudarnas värld och befinner oss i människornas. Här ryms också nibelungar och en ganska slö drake. Den äldre generationen finns med i skuggorna: urmodern Erda, sierskan som räds sina syner, och överguden Wotan (Vandraren), en bruten man som längtar efter världens och sin egen undergång. 

Richard Wagners epos Nibelungens ring är operavärldens Mount Everest. Den musikaliska berättelsen Rhenguldet, Valkyrian, Siegfried och Ragnarök har påverkat både musikhistorien och konstnärliga uttryck i stort. Under fyra säsonger sätter GöteborgsOperan upp en del per år, med final år 2021.

De fyra operorna dirigeras av Evan Rogister, chefdirigent på Nationaloperan i Washington. Regissör är Stephen Langridge, GöteborgsOperans konstnärlige chef Opera/Drama år 2013–2019. Han tar fasta på ”Ringens” berättelse om hur angrepp på naturen och dess ordning leder till jordens undergång, och låter hållbarhet bli en aktiv del också i de konstnärliga valen. Titelrollen sjungs av den amerikanske tenoren Daniel Brenna, som gjort stor internationell karriär i bland annat denna roll.

Siegfried-helg 2021

Akt 1 kan ses fr.o.m. fredag 26 mars t.o.m. onsdag 31 mars.
Längd: 1 tim 21 min.

Akt 2 kan ses fr.o.m. lördag 27 mars t.o.m. onsdag 31 mars.
Längd: 1 tim 14 min

Akt 3 kan ses fr.o.m. söndag 28 mars t.o.m. onsdag 31 mars.
Längd: 1 tim 22 min

Akterna läggs ut kl. 01.00 respektive dag och kan ses fram till midnatt den 31 mars.

Filmen spelades in på GöteborgsOperan i december 2020. Rollen som Vandraren (Wotan) görs i akt ett och två av Fredrik Zetterström och i akt tre av Anders Lorentzson.

Samtal inför Siegfried

Vem är Siegfried i Stephen Langridges tolkning? Vilka är operans höjdpunkter enligt dirigenten Evan Rogister? Hur ser sångarna själva på sina rollkaraktärer? Följ med när dramaturgen Göran Gademan samtalar med uppsättningens regissör, dirigent och medverkande.

“Siegfried är som en diamant med många fasetter som gnistrar olika beroende på hur ljuset bryts. Det har varit så intressant att betrakta diamanten genom Stephen Langridges ljus. Han vill att vi ska hitta varje scens intention. Fråga oss vad är syftet är, vilket karaktärens mål är i varje scen. Det gör att man blir sann både sin rollfigur och dramat.”

– Daniel Brenna, om sin roll Siegfried

Trailer

GöteborgsOperans Orkester

De sju berättarna

Jonathan Böiers, Julie Dariosecq, Jérôme Delbey, Felix Skalberg, Ida On, Sara Suneson, Sara Wikström

I bild:  Dan Karlström, Anders Lorentzson|Foto:  Lennart Sjöberg

Repetitioner för Siegfried