Gå till sidans huvudinnehåll
En oljemålning av en röd huvudlik form på en svart bakgrund, där ett litet vitt träd växer ur en spets på formen.
Opera

Ragnarök

Musikdrama i en prolog och tre akter av Richard Wagner (1813–1883). Text av tonsättaren.

Aldrig är undergången lika underbar som hos Wagner.

  • Längd

    Ca 5 tim. 50 min. inkl. 2 pauser.

  • Spelas

    05 dec. 2021 — 09 jan. 2022

  • Scen

    GöteborgsOperan, Stora scenen

  • Genre

    Opera

  • Språk

    Tyska. Textning på svenska och engelska.

  • Pris

    195–995 kr

  • Tillgänglighet

Biljettsläpp 2 sept

Nibelungens ring 2018–2021. Fyra omvälvande år efter inledningen med Rhenguldet har vi nu kommit fram till slutet på sagan: Ragnarök – gudarnas och världens undergång. Och aldrig är undergången lika underbar som hos Wagner.

Tiden rinner vidare i Stephen Langridges iscensättning av Wagners värld, nu en dystopi. Rhenfloden är förorenad, klimatförändringarna tvingar människor på flykt och det ligger en desperation i den allt varmare luften. Nornorna väver sin ödestråd på vilken världens framtid vilar, men den slits sönder. Nu väntar kaos.

När nibelungen Alberich stal guldet från rhendöttrarna i tetralogins första opera Rhenguldet inleddes resan mot världens undergång. Dess hastighet ökade i Valkyrian, där överguden Wotan tvingades se sin son dödas och försköt sin älsklingsdotter. I Siegfried lyckades mannen med samma namn finna både guldet och eposets sanna hjälte: den före detta valkyrian Brünnhilde.

I Ragnarök regerar ondskan. Hagen – den ondaste av de onda, avlad i hat av Alberich – lurar Siegfried att bedra sin älskade. Hon, som värderat Siegfried högre än gudarna och deras värld och därmed vägrat rädda den, hämnas genom att avslöja det enda sättet att döda honom. Men kärleken segrar, och när allt faller samman och gudarnas värld förtärs av eld, när Rhenfloden svämmar över och återtar sitt guld, och världen så som gudar och människor känner den går under – då ljusnar det, i de allra sista trösterika tonerna. Ur smärtan och förödelsen spirar en ny tid.

Nibelungens ring dirigeras av Evan Rogister, chefdirigent på Nationaloperan i Washington. Regissör är Stephen Langridge, GöteborgsOperans konstnärlige chef Opera/drama år 2013–2019.

GöteborgsOperan har länge prioriterat miljöfrågor och anses vara en föregångare i branschen. I samband med Nibelungens ring fortsätter det arbetet i hopp om att ta ytterligare steg framåt. Ringen berör en brännande aktuell fråga: människans exploatering av naturens resurser och de ödesdigra konsekvenser som detta får. Stephen Langridge tar fasta på berättelsen om hur angrepp på naturen och dess ordning leder till jordens undergång, och låter hållbarhet bli en aktiv del också i de konstnärliga valen.

”Att sätta upp Ringen är en stor, konstnärlig utmaning som passar ett hus som GöteborgsOperan. Det är helt rätt att dessutom använda detta storverk till att undersöka hur långt vi kan komma i att minska vår påverkan på miljön, en av vår tids viktigaste frågor.”

— Stephen Langridge

De sju berättarna

Sara Suneson
Sara Wikström
Jérôme Delbey
Julie Dariosecq
Jonathan Böiers
Ida On
Felix Skalberg

GöteborgsOperans Kör

GöteborgsOperans Orkester

Extrakör

Statister